Małgorzata Gajak-Toczek – dr, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Języ- ka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Jest zainteresowana lite ra turą współczesną, jej związkami z innymi sztukami oraz aplikacją różnorodnych założeń metodologicznych na grunt rzeczywistości szkol- nej. Prowadzi badania nad szkolnymi formami i metodami kształceniem literacko-kulturowego w szkołach podstawowych i średnich. Własne za- interesowania naukowe koncentruje na tradycji dydaktyki polonistycznej w II poł. XIX wieku oraz nad podręcznikiem jako narzędziem kształce- nia (dobór lektur, sposoby ich strukturowania, mechanizmy tekstotwór- cze lektur z antologii dla szkół powszechnych i gimnazjalnych). Nadto prowadzi badania nad: kulturą współczesną w edukacji polonistycznej oraz obecnością pisarzy w dawnej i współczesnej edukacji humanistycznej. Autorka m.in.: Franciszek Próchnicki (1847–1911); dydaktyk – edytor – badacz lite ratury (2010); Gimnazjum V we Lwowie – dzieje szkoły, nauczycieli i uczniów, „Acta Universitatis Lodziensis