PL EN


2009 | 10 | 279-294
Article title

CYBERCULTURE AS SPACE FOR CULTURAL ANIMATION. ABOUT OPPORTUNITIES FOR CULTURAL E-ANIMATION (Cyberkultura jako przestrzen dzialan animacyjnych. O szansach e-animacji)

Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The paper aims at showing the Internet as a new space for cultural animation. Considering the conclusions drawn by theoreticians (M. Castells, L. Manovich, L. Lessig or T. O'Reilly), a visible increase in transferring Net-users' activities to cyberspace, and creating Internet poleis and e-societies, the author indicates that contemporary cultural animation faces the opportunity to reach its goals by means of the Internet (forums, social-networking sites, community portals, chatrooms, etc.). By drawing from L. Manovich's notions the author presents the subject, suggesting that the characteristics of cyberspace (numerical representation, modularity, automation and variability) not only introduces commonness and simplicity to the area of publishing, but most of all lead to amateurs and professionals enjoying equal status. Owing to this, cultural e-animation is provided with the space where one can encounter an amateur that is active and creating, though highly confused. The author presents the drawbacks of this situation from the angle of A. Keen's criticism of an Internet amateur, adding, however, that despite the valid objections, the virtual space is valuable and, in addition, undeveloped in terms of cultural animation. The positive aspects of the Internet (hyper-textuality, interactivity, interconnectivity and cultural co-animation of users (included in the WEB2.0 participation concept)) provide a significant opportunity for a cultural e-animator, who works where he is needed. The Internet offers a wide range of possibilities. It lets the animator reach the largest audience possible, identify their needs and try to activate them. Web of human activities makes it possible to prepare a hyper-textual offer of actions and contents; highly personalized offer of one's own pathways of choices and conduct.
Year
Volume
10
Pages
279-294
Physical description
Document type
ARTICLE
Contributors
  • Marek M. Pakonski, Uniwersytet Zielonogórski, Wydzial Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu, Zaklad Poradnictwa i Seksuologii, ul. Energetykow 2, 65-001 Zielona Góra, Poland
References
  • Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
  • Chronologia hipertekstu (wg S. Moulthropa)], www.techsty.art.pl/hipertekst/historia/chronologia.htm [stan z dnia 28. 09. 2008].
  • Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
  • Hrycyk K., Zawodowe kształcenie animatora kultury. Model i jego weryfikacja, [w:] Dylematy animacji kulturalnej, red. J. Gajda, W. Żardecki, Lublin 2001.
  • Jedlewska B., Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin 2001.
  • Jedlewska B., Bierny zachwyt, złudny optymizm czy twórczy niepokój? – rozważania o aktualnej kondycji i perspektywach rodzimego paradygmatu animacji, [w:] Dylematy animacji kulturalnej, red. J. Gajda, W. Żardecki, Lublin 2001.
  • Juza M., Elitarne i masowe formy komunikacyjnego wykorzystania Internetu, [w:] Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje, red. Ł. Jonak, P. Mazurek, M. Olcoń, A. Przybylska, A. Tarkowski, J.M. Zając, Warszawa 2006.
  • Kluszczyński R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2001.
  • Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 1993.
  • Lessig L., Wolna kultura. W jaki sposób wielkie media wykorzystują technologię i prawo, aby blokować kulturę i kontrolować kreatywność, Warszawa 2005, Wydanie internetowe: www.wolnakultura.org [stan z dnia 23. 09.2008].
  • Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
  • Mochola A.R., Kultura i hipertekstualizm, www.mochola.org/hypertext/hypertx1.htm [stan z dnia 11. 05. 2008].
  • Nelson T.H., Literary Machines. Self-published, 1981, www.dc-mrg.english.ucsb.edu/conference/CNCSC/multimedia/documents/wardrip-fruin.pdf [26. 09. 2008].
  • Nowak J., Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje, www.silesia.org.pl/upload/Nowak_Jerzy_Spoleczenstwo_informacyjne-geneza_i_definicje.pdf [stan z dnia 11.05. 2008].
  • O’Reilly T., What is Web 2.0 : www.oreillynet.com.
  • Philipp R., E-society, Centrum Wiedzy O Społeczeństwie Informacyjnym, www.esociety.spoleczenstwoinformacyjne.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=49 [stan z dnia 11. 05. 2008].
  • Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2004-2008, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2008, www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_spoleczenstwo_informacyjne_w__Polsce_2004-2006.pdf, s. 7 [stan z dnia 16.06.2008].
  • Zalewski P., Osiem cech Web2.0, www.internetstandard.pl/news/107199.html, [stan z dnia 11. 05. 2008].
Document Type
Publication order reference
Identifiers
CEJSH db identifier
09PLAAAA065334
YADDA identifier
bwmeta1.element.38124717-7e98-3f3e-bed6-8bd3dad421b5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.