PL EN


Journal
2010 | 1(2) | 19-27
Article title

Gra The Witcher w uniwersum Wiedźmina

Authors
Selected contents from this journal
Title variants
EN
THE WITCHER GAME IN THE UNIVERSE OF WIEDZMIN
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
In this essay I elaborate on the changes that have occurred in the largest Polish fantasy universe after the release of The Witcher, a computer game developed by the Polish company - CD Projekt RED. The magnitude of conceptual work put into the creation of the game's digital environment, which expands on the reality of the novels the game is based on, has led to a shift in the authorship of the Witcher's entire universe. The Witcher is therefore not merely another adaptation of the novel, but constitutes a part of its universe and is an important extension that guarantees its further development in new media.
Journal
Year
Issue
Pages
19-27
Physical description
Document type
ARTICLE
Contributors
  • Maria B. Garda, Uniwersytet Lodzki, Wydzial Filologiczny, Instytut Kultury Wspolczesnej, Katedra Mediow i Kultury Audiowizualnej, Palac Biedermanna ul. Franciszkanska 1/5, 91-431 Lodz, Poland
References
  • Badowski, A. (2007). Przedmowa. w: T.Z. Majkowski (red.), Bestiariusz: Edycja Kolekcjonerska gry „Wiedźmin” (s. 1). Warszawa: CD Projekt.
  • Bazylczuk, A. (2010). Dlaczego nie ma dobrych egranizacji? Online: <http://gamecorner.pl/gamecorner/1,98280,7778906,Dlaczego_nie_ma_dobrych_egranizacji_.html>.
  • Bereś, S., Sapkowski, A. (2005). Historia i fantastyka. Warszawa: SuperNowa.
  • Halawa, M., Wróbel, P. (2008). Bauman o popkulturze: wypisy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Helman, A. (1991). Kino gatunków. Warszawa-Kraków: Wydawnictwo UJ.
  • Helman, A. (1998). Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury. Poznań: Ars Nova.
  • Jaślan, M. (2007). Słowiański Wiedźmin chce oczarować świat. Marketing & More, 1(7), 66-68.
  • Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji (tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Kralka, J. (2008). Wiedźmin: Krwawy Szlak [mobile]. PLAYBACK, 4(3). Online: <http://www.playback.pl/numer27/pibi/wiedzmin-krwawy-szlak-mobile.html>.
  • Lemann, N. (2001). Onomastyka i jej rola w kreowaniu świata przedstawionego w literaturze fantasy. W: G. Habrajska (red.), Język w komunikacji (tom 2, s. 93-111). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
  • Mendlesohn, F. (2008). Rhetorics of fantasy. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  • Parowski, M. (2001). Sapkowski Ante Portas. Kino, 7/8, s. 29.
  • Raport Money.pl (2008). Polski rynek gier komputerowych. Online: <www.adaction.pl/download/baza_wiedzy/polski-rynek-gier.pdf>.
  • Thompson, K. (2007). The Frodo Franchise. „The Lord of The Rings” and Modern Hollywood. Los Angeles: University of California Press.
  • Trębicki, G. (2007). Fantasy – ewolucja gatunku. Kraków: Universitas.
  • Zajączkowski ‘PanKarol’, K. (10 września 2009). Wyniki konkursu "Szkoła Wiedźmińska" [post 1]. Online: <http://www.thewitcher.com/forum/index.php?topic=23209.0>.
  • Zgorzelski, A. (1996). Konwencje gatunkowe i rodzajowe „Władcy Pierścieni” J.R.R. Tolkiena. w: J.Z. Lichański (red.), Tolkien. Recepcja polska (s. 49-77). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Zgorzelski, A. (1999). SF jako pojęcie systemu historycznoliterackiego. W: A. Zgorzelski (red.), System i funkcja – ustalenia metodologiczne i propozycje teoretycznoliterackie (s. 89-108). Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskie.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
CEJSH db identifier
11PLAAAA101125
YADDA identifier
bwmeta1.element.3aa2fac4-a8aa-3e98-99a0-cfa353046e4e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.