PL EN


2009 | 10 | 129-138
Article title

AS THE TWIG IS BENT, THE TREE IS INCLINED. ABOUT ADULT STUDENTS' SURVIVAL STRATEGIES (Czym skorupka za mlodu nasiaknie, tym na starosc traci. O strategiach przetrwania uczniów doroslych)

Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The paper is a collection of reflections and observations concerning adult students' behavior during classes. It consists of five parts. The first one lists the characteristics of adult students. Part two presents features of educational situation of the students. The third segment signals survival strategies characteristic of young learners, whereas part four discusses kinds of behaviors observed in adult students. The last part contains the conclusion. The author brings forward two theses that require further research. The first one says that students' participation in formalized education triggers behaviors acquired during earlier stages of education, while the other refers to the claim that adult students' behavior does not differ much from the strategies applied by young learners.
Keywords
Year
Volume
10
Pages
129-138
Physical description
Document type
ARTICLE
Contributors
  • Marcin Szumigraj, Uniwersytet Zielonogórski, Wydzial Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu, Zaklad Pedagogiki Spolecznej, ul. Energetykow 2, 65-001 Zielona Góra, Poland
References
  • Alheit P., Podwójne oblicze całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy „cichej rewolucji”. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2002, nr 2.
  • Cocklin B., Adult Students’ Experiences at Secondary School: A New Zealand Study, “Studies in the Education of Adults” 1990, vol. 22, 2.
  • Illeris K., Trzy wymiary uczenia się, Wrocław 2006.
  • Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989.
  • Knowles M.S., The modern practice of adult education. Andragogy versus Pedagogy, New York 1972.
  • Maksim A., Wojnowska M., Motywacja osób dorosłych do podejmowania dalszego kształcenia, „Edukacja Dorosłych” 2002, nr 2-3.
  • Malewski M., Andragogika w perspektywie metodologicznej, Wrocław 1990.
  • Malewski M., Kompetencje jako sprawności. Teoria uczenia się dorosłych Alana Knoxa [w:] Kompetencje społeczne dorosłych. Język – Dobro – Piękno – Śmierć, red. R. Urbański-Korż, Toruń-Poznań 2000.
  • Malewski M., Przymus i wolność w edukacji dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2002, nr 1.
  • Malewski M., Teorie andragogiczne, Wrocław 1998.
  • Merton R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 1982.
  • Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.
  • Szumigraj E., Worek różności, czyli o nieformalnej edukacji studentów, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2006, t. 7, red. J. Kargul, M. Olejarz.
  • Tight M., Key Concepts in Adult Education and Training, London-New York 1996.
  • Turos L., Andragogika ogólna, Warszawa 1999.
  • Urbański R., Refleksje nad etycznym paradygmatem andragogiki, „Oświata Dorosłych” 1986, nr 9.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
CEJSH db identifier
09PLAAAA065323
YADDA identifier
bwmeta1.element.85aa3021-9c43-36c4-98b7-4d40d7009ab5
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.