PL EN


2006 | 3 | 29-54
Article title

PROBLEMATYKA IKONOGRAFICZNA I KONSERWATORSKA DREWNIANEGO KOŚCIOŁA W BOGUSZYCACH KOŁO RAWY MAZOWIECKIEJ

Content
Title variants
EN
THE ICONOGRAPHY AND CONSERVATION OF THE WOODEN CHURCH IN BOGUSZYCE NEAR RAWA MAZOWIECKA
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The intention of this study is to present the complex question of the painted decorations of the interior of the wooden church of St. Stanislaw the Bishop in Boguszyce near Rawa Mazowiecka. The founder of the object, built and decorated in 1558, was Wojciech Boguski of the Rawicz coat of arms, at the time the steward of the Mazovian royal estates belonging to Queen Bona. The Renaissance murals on the walls and ceiling of the discussed church are an imitation of a brick church interior with lavish architectural details, monumental murals and vast areas covered with inscriptions. The ceiling is an illusionistic image of a stucco or brick Renaissance counterpart derived from Serlian motifs. The painted ceiling decorations in the Boguszyce church demonstrate considerable formal and stylistic analogies to the solutions applied in the collegiate church in Pultusk. The Boguszyce polychromes are an outstanding and totally unique work, insufficiently recognised and deserving more extensive popularisation. Their merit is even greater considering that the authors presumably originated from a still little-recognised sixteenth-century milieu of Warsaw-based artists. At the end of the twentieth century the valuable monument was in a catastrophic condition. A leaky roof and a permanent displacement of the construction elements threatened with a collapse of the building and total damage to the paintings. Complex conservation and restoration of both the object and the celling polychrome were initiated in 1997. The work was preceded by specialist studies intent on determining the techniques of the execution of the polychrome and its state of preservation. The foremost task involved halting the damage incurred to the wooden underpainting and the painted decoration as well as the removal of secondary layers deforming the polychrome. The aim of the restoration was to recreate the lost aesthetic merits of the paintings. The causes of the damage were diagnosed, and an optimal selection of conservation methods and material was based on current knowledge.
Year
Issue
3
Pages
29-54
Physical description
Document type
ARTICLE
Dates
published
2006
Contributors
  • dr hab., absolwentka wydziałów Architektury Wnętrz i Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, od 1974 r. pracuje na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2001 r. kieruje Pracownią Konserwacji i Restauracji Malarstwa Tablicowego i Rzeźby Polichromowanej. W latach 1999-2005 pełniła funkcję prodziekana wydziału. Była promotorem przeszło 60 prac magisterskich. Przez wiele lat przewodniczyła Ogólnopolskiej Radzie Konserwatorów Dzieł Sztuki ZPAP. Od 1983 r. jest rzeczoznawcą Ministra Kultury w zakresie konserwacji malarstwa. Ma na swym koncie ważne dokonania konserwatorskie; ostatnio prowadzi autorski program konserwatorski w Gabinecie Zwierciadlanym, Sypialni i Antygabinecie Królowej Pałacu w Wilanowie w ramach projektu pn. „Restauracja wnętrz pierwszego w Polsce muzeum sztuki – Muzeum Pałac w Wilanowie”.
  • M. Lubryczynska, Akademia Sztuk Pieknych w Warszawie, Wydzial Konserwacji i Restauracji Dziel Sztuki, ul. Wybrzeze Kosciuszkowskie 37, 00-379 Warszawa, Poland
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
CEJSH db identifier
08PLAAAA04438566
ISSN
0029-8247
YADDA identifier
bwmeta1.element.952ebaa5-3dd8-32c0-9d03-5d8fb78b05aa
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.