PL EN


2010 | 11 | 283-295
Article title

BETWEEN POSSIBILITY AND CERTAINTY - ON HERMENEUTIC ASPECTS OF 'INSERTIONS' IN RESEARCH QUESTIONNAIRES (Miedzy mozliwoscia i pewnoscia, czyli rzecz o hermeneutycznych aspektach 'dopisków' z badan kwestionariuszowych)

Authors
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Apart from the standard way of filling in questionnaires, participants of surveys tend to write in their own reflections, going beyond the questionnaire instructions. Respondents participating in a correspondence form of adult education have revealed particular activity in this area. The number and diversity of these insertions may suggest the attempt made by the participants to communicate with the organizers of the course. This extra content is referred to as 'insertions' and most often relates to the very respondent or politely addresses the organizers of the course. Another category comprises those insertions that enlarge upon the question. Then, there is a group that could be distinguished on the basis of the location of the insertions. Some of them take the form of individual words, sentences, phrases or even punctuation marks (e.g. !, ?). The analysis of the insertions reveals that there is an additional area of the respondents' activity that emerges unexpectedly in the form of spontaneous content. Adding and interpreting this extra content trigger learning processes, and the reality explored in this way acquires a new meaning.
Year
Volume
11
Pages
283-295
Physical description
Document type
ARTICLE
Contributors
  • Anna Walulik, Wyzsza Szkola Filozoficzno-Pedagogiczna 'Ignatianum' w Krakowie, Wydzial Pedagogiczny, ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków, Poland
References
  • Babbie B., Badania społeczne w praktyce, red. i tłum. A. Kłosowska-Dudzińska, Warszawa 2004.
  • Bartnik C.S., Hermeneutyka personalistyczna, Lublin 1994.
  • Buber M., Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Warszawa 1992.
  • Dryll E., Analiza treści i analiza narracji w badaniach psychologii wychowawczej, [w:] Prace Psychologiczne LIII, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 2000, nr 2263.
  • Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baron, Kraków 1993.
  • Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, Warszawa 1999.
  • Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei, Lublin 1994.
  • Januszkiewicz M., W-koło hermeneutyki literackiej, Warszawa 2007.
  • Jearnold W.G., Hermeneutyka teologiczna. Rozwój i znaczenie, Kraków 1999.
  • Kłoczowski J.A., Filozofia dialogu, Poznań 2005.
  • Kurs Biblijny, z. 1, Kraków 2001.
  • Nowy słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2003.
  • Piegzik W.A., Jak wspierać edukację: przykład wykorzystania teorii komunikacji Jürgena Habermasa w pedagogice, „Edukacja i Dialog” 2008, nr 9.
  • Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
  • Sawicki M., Hermeneutyka pedagogiczna, Warszawa 1996.
  • Stein E., O zagadnieniu wczucia, tłum. D. Gierulanka, J.F. Gierula, Kraków 1988.
  • Tischner J., Hermeneutyka i język, [w:] Filozofia współczesna, red. J. Tischner, Kraków 1989.
  • Tischner J., Przestrzeń obcowania z drugim, „Analecta Cracoviensia” 1977, nr 9.
  • Wieczorek U., Wartościowanie, perswazja, język, Kraków 1999.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
CEJSH db identifier
10PLAAAA082732
YADDA identifier
bwmeta1.element.9ce8d95c-23c4-366e-8258-54d493abe5ee
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.