Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | nr 1 | 147--160

Article title

Dualistyczne dylematy zarządzania w świetle interdyscyplinarnych paradygmatów

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Dualistic dilemmas of management in the light of the various sciences

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono dwa style zarządzania. Zarządzanie z przewagą stosowania środków technicznych (zasobów materialnych) oraz zarządzania, w którym istotną rolę odgrywa człowiek i jego zdolności. Okazuje się, że nawet najbardziej zautomatyzowane systemy zarządzania nie są w stanie wyeliminować człowieka, szczególnie wtedy, gdy o powodzeniu podejmowanych zadań decyduje kolejność realizacji ustalona na podstawie zdolności przewidywania oraz intuicji. Należy podkreślić, że w warunkach ekonomii innowacyjnej konkurencyjność organizacji zależy od umiejętności wykorzystywania wiedzy zdobytej w wyniku prowadzonych badań, a sama wiedza jest jednym z nowych czynników produkcji, a zarazem także produktem końcowym.
EN
In the paper two types of management are presented. Material resources are the most important in the first style of management. In the second style of management human skills play an important role. It turns out, that the automatic management systems are not able to replace human. This is when intuition and foresight determines success. The innovative economic competitiveness of organizations depends on the ability of the knowledge usage which is aquired as a result of research. However, knowledge is one of the new production factors and also one of the final products.

Year

Volume

Pages

147--160

Physical description

Bibliogr. 30 poz.

Contributors

author
  • J. Sowa „LIDER” Sp. z o.o. , Mikołajowice, Bogumiłowice

References

  • 1. Bobryk J.: Kultura techniki i problem racjonalności. „Edukacja Filozoficzna, nr 33, 2002.
  • 2. Cichobłaziński L.: Mediacje w sporach zbiorowych. Politechnika Częstochowska, Częstochowa 2010.
  • 3. Czajkowska M.: Rola zaufania w stosowaniu empowermentu w organizacji, [w:] Błaszczyk W. (red.): Nurt metodologiczny w naukach o zarządzaniu. W drodze do doskonałości. Uniwersytet Łódzki, Łódź 2008.
  • 4. Drucker P.F.: Zarządzanie XXI wieku – wyzwania. MT Biznes, Warszawa 2009.
  • 5. Gospodarek T.: Perspektywa ontologiczna w naukach o zarządzaniu. „Przegląd Filozoficzny”, Nowa Seria R. 21, nr 2(82), 2012.
  • 6. Grajewski P.: Koncepcja struktury organizacji procesowej. Dom Organizatora, Toruń 2003.
  • 7. Greenleaf R.K.: The Servant Leader Within: A Transformative Path, (ed.) H. Beazley, J. Beggs, L.C. Spears. Paulist press, 2003.
  • 8. Hamrol A., Mantura W.: Zarządzanie jakością, teoria i praktyka. PWN, Warszawa 2002.
  • 9. Harciarek M.: Metoda fenomenologiczna w badaniu kapitału ludzkiego i społecznego. Zeszyty Naukowe, nr 3. Politechnika Częstochowska, Częstochowa 2011.
  • 10. Jokiel G.: Podejście procesowe w zarządzaniu – geneza i kierunki rozwoju koncepcji. Prace Naukowe, nr 52. Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2009.
  • 11. Kieżun W.: Pięć lat seminarium Krytycznej Teorii Organizacji. Analiza dorobku i perspektywy rozwoju. „Master of Business Administration”, nr 1, 2002.
  • 12. Kotarbiński T.: Traktat o dobrej robocie. Ossolineum, Wrocław 1982.
  • 13. Koźmiński A.K.: Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawanso-wanych. PWN, Warszawa 2004.
  • 14. Kozioł L.: Determinanty i strategie przedsiębiorczości. Zeszyty Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, nr 1(9). Tarnów 2006.
  • 15. Kożuch B.: Nauka o organizacji. CeDeWu, Warszawa 2008.
  • 16. Krupa M.: Dżungla teorii organizacji i zarządzania – poznanie zdeterminowane pytaniem o światopogląd? „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”, t. 9, nr 1, 2006.
  • 17. Krzyżanowski L.J.: O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, dylematy, trendy. PWN, Warszawa 1999.
  • 18. Machaczka J.: Podstawy zarządzania. Akademia Ekonomiczna, Kraków 2001.
  • 19. Majka J.: Rozważania o etyce pracy. Wrocławska Księgarnia Archidiecezjalna, Wrocław 1996.
  • 20. Makin P., Cooper C., Cox Ch.: Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy. PWN, Warszawa 2000.
  • 21. Mikołajczyk Z.: Aspekty etyczne i społeczne wykorzystywania metod i technik zarządzania. „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”, nr 1, 2002.
  • 22. Mikuła B.: Elementy nowoczesnego zarządzania. W kierunku organizacji inteligentnych. Antykwa, Kraków 2001.
  • 23. Otto J.: Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie. C.H. Beck, Warszawa 2004.
  • 24. Sikora T., Ząbek J.: Zarządzanie a wzrost konkurencyjności autoryzowanych dealerów samochodowych. „Problemy Jakości”, nr 3, 2009.
  • 25. Sikorski C.: Błogosławiony zmierzch przywództwa, [w:] Kieżun W. (red.): Krytyczna teoria organizacji. Wybór zagadnień. WZSiP im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2004.
  • 26. Sobczyk J.R.: W stronę semiotyki – język organizacji i zarządzania między językiem potocznym a językiem nauki, [w:] Błaszczyk W. (red.): Nurt metodologiczny w naukach o zarządzaniu. W drodze do doskonałości. Uniwersytet Łódzki, Łódź 2008.
  • 27. Sułkowski Ł.: Neopozytywistyczna mitologia w nauce o zarządzaniu. „Organizacja i Kierowanie”, nr 1, 2004.
  • 28. Węgrzecki A.: O poznawaniu drugiego człowieka. PAT, Kraków 1992.
  • 29. Ząbek J.: Jakość zarządzania w autoryzowanym serwisie samochodowym w świetle realizacji umowy z klientem zewnętrznym, [w:] Wawak T. (red.): Komunikacja i jakość w zarządzaniu. Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2010.
  • 30. Ząbek J.: Rozwój kapitału ludzkiego w projakościowej kulturze organizacyjnej samo-chodowej stacji dealerskiej, [w:] Skrzypek E. (red.): Kreatywność i przedsiębiorczość w projakościowym myśleniu i działaniu, t. 1. Zakład Ekonomiki Jakości i Zarządzania Wiedzą, Wydział Ekonomiczny, UMCS, Lublin 2009.

Notes

Rekord pochodzi z bazy danych BazTech.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.baztech-7fdcfa72-121d-4b4e-aca8-134135fb671a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.