Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2009 | nr 4 | 103-115

Article title

A learning needs theory of motivation: highlighting underlying needs from learning styles and their relation to work motivation

Authors

Selected contents from this journal

Title variants

PL
Teoria motywacji oparta na potrzebach uczenia: klasyfikacja potrzeb ze względu na style uczenia się i ich odniesienia do motywacji pracy

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Learning styles are tendencies or preferences in terms of grasping and transforming knowledge. However, having worked with Experiential Learning Theory and learning styles for more than a decade, we observed that individuals highlight consistent underlying needs associated with each of the four learning styles that have been mislabeled as 'personality' problems. In this paper, we propose a Learning Needs Theory of Motivation based on these underlying needs and their relation to the emergent research on work motivation. We also present simple but powerful exercises in organizational and educational settings to facilitate discussions that raise awareness and deepen understanding of learning needs. We believe that refraining tendencies and preferences in each of the learning styles into underlying needs that have to be met corresponds to the definition of work motivation as a phenomenon involving intrapersonal and interpersonal (and group) dynamics, cognitive and affective processes, and needs.
PL
Style uczenia się są skłonnościami lub preferencjami w kontekście pozyskiwania i przekształcania wiedzy. Jednakże, pracując przez ponad dekadę nad Teorią Eksperymentalnego Uczenia i stylami uczenia się, Autor zaobserwował, iż jednostki wyróżniają spójne potrzeby związane z każdym z czterech styli uczenia się, które niesłusznie określano jako problemy osobowościowe. W niniejszym artykule zaproponowano Teorię Motywacji Opartą na Potrzebach Uczenia się, której podstawę stanowią, te wyróżnione potrzeby i ich relacja w stosunku do wyłaniających się badań nad motywacją pracy. Zaprezentowano również proste, lecz skuteczne, ćwiczenia w warunkach organizacyjnych i edukacyjnych, służące ułatwieniu dyskusji, która podnosi świadomość i pogłębia rozumienie potrzeb uczenia się. Autor artykułu wierzy, że ponowne ujęcie skłonności i preferencji w każdym ze stylów uczenia się podkreślające potrzeby, które mogą korespondować ze zdefiniowaną motywacją pracy, jest zjawiskiem uwzględniającym intra- i interpersonalne (oraz grupowe) zmiany, poznawcze i afektywne procesy oraz potrzeby.

Keywords

EN
PL

Year

Volume

Pages

103-115

Physical description

Bibliogr. 25 poz.

Contributors

author
  • Case Western Reserve University, Cleveland Weatherhead School of Management, Department of Organizational Behavior, tony.lingham@case.edu

References

  • 1. Adams J.S.: Toward an understanding of inequity. Journal of Abnormal and Social Psychology 1963, no. 67, p. 422-436.
  • 2. Alderfer CP.: Human needs in organizational settings. Free Press, New York 1972.
  • 3. Curral L., Marques-Quniteiro P.: Self-leadership and work role innovation: Testing a mediation model with goal orientation and work motivation. Revista de Psicologia del Trabajo y de las Organizaciones 2009, no. 25(2), p. 165-176.
  • 4. Dalgleish T., Power M.: Handbook of cognition and emotion. John Wiley & Sons Ltd., England 1999.
  • 5. De Bono E.: The mechanism of mind. Simon and Schuster, New York 1969.
  • 6. Dolan S., Lingham T.: Fundamentals of international organizational behavior. Chandos Publishing (Oxford) and New Delhi, India: Sara Books Pvt. Ltd, Oxford, UK 2008.
  • 7. Donceel J.F.: Philosophical psychology. Sheed and Ward, Inc., USA 1963.
  • 8. Eccles J.S., Wigfield A.: Motivational beliefs, values and goals. Annual Review of Psychology 2002, no. 53, p. 109432.
  • 9. Ekman P., Davidson R.J.: The nature of emotion: Fundamental questions. Oxford University Press, New York 1994
  • 10. Gazzaniga M.: The social brain: Discovering the networks of the mind. Basic Books, New York 1985.
  • 11. Golde CM.: Should I stay or should I go? Student descriptions of the doctoral attrition process. The Review of Higher Education 2000, no. 23(2), p. 199-227.
  • 12. Herzberg F.: Work and the nature of man. World Publishing Company, Cleveland 1966.
  • 13. Ittelson W.H., Cantril H.: Perception: A transactional approach. Garden City, Doubleday & Company, Inc., New York 1954.
  • 14. Kolb D.A.: Experiential learning: Experience as a source of learning and development Englewood Cliffs, Prentice-Hall Inc., New Jersey 1984.
  • 15. Kolb D.A.: The Kolb learning style inventory. TRG Hay/McBer, Boston 1999.
  • 16. Latham G.P., Pinder C.C.: Work motivation theory and research at the dawn of the twenty-first century. Annual Review of Psychology 2005, no. 56, p. 485-516.
  • 17. Lingham T.: Experiential learning theory, [in:] Clegg S., Bailey J.R. (eds.): International Encyclopedia of Organization Studies. Sage Publications, Thousand Oaks, CA 2008.
  • 18. Latham G.: Work motivation: History, theory, research and practice. Sage, London, UK 2007.
  • 19. Locke E.A., Latham G.P.: Theoiy of goal setting and task performance. Prentice-Halt, Englewood Cliffs, New Jersey 1991.
  • 20. Maslow A.H.: A theory of human motivation. Psychological Review 1943, no. 50, p. 370-396.
  • 21. McClelland D.C.: Achievement motivation can be learned. Harvard Business Review 1965, no. 43, p. 6-24.
  • 22. Pinder C.C.: Work motivation in organizational behavior. Prentice Hall Upper Saddle River, New Jersey 1998.
  • 23. Van Knippenberg D.: Work motivation and performance: A social identity perspective. Applied Psychology: An International Review 2000, no. 49(3), p. 357-371.
  • 24. Vince R.: Behind and beyond Kolb's learning cycle. Journal of Management Education 1998, no. 22(3), p. 304-319.
  • 25. Vroom V.: Work and Motivation. John Wiley & Sons, New York 1964

Notes

Rekord pochodzi z bazy danych BazTech.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.baztech-article-BSL3-0022-0017
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.