PL
W niniejszym artykule, bazując na modelu Mintzberga, przedyskutowano role pełnione przez menedżerów oddziałów banków w Malezji. Pogłębione rozumienie pełnionych ról menedżerskich jest istotne dla organizacji, co najmniej z dwóch powodów: dla celów poprawienia skuteczności rekrutacji na stanowiska menedżerskie oraz określenia odpowiednich programów szkoleniowych dla menedżerów. Dane pozyskano w badaniach przeprowadzonych metodą wywiadu od 143 menedżerów oddziałów banków zlokalizowanych na obszarze Półwyspu Malajskiego. Zauważono co najmniej cztery implikacje warte odnotowania. Po pierwsze, model struktury organizacyjnej zaproponowany przez Mintzberga (1971) jest rzeczywiście stosowany w Malezji, chociaż opracowany został ponad 38 lat temu. Po drugie, istotnie zaszły zmiany w ocenach poszczególnych ról, co wskazuje na ciągłą ich zmianę. Po trzecie, role częściej wskazywane przez współczesnych menedżerów kładą nacisk na funkcje interpersonalne i informacyjne bardziej niż na role decyzyjne. Po czwarte, zarówno mężczyźni jak i kobiety pełnią wszystkie 10 ról menedżerskich w tym samym stopniu. W niniejszym artykule dyskusji poddano praktyczne implikacje powyższych wyników badań.
EN
This paper discusses managerial roles performed by bank branch managers in Malaysia basing on Mintzberg's model. In-depth understanding of managerial roles performed is significant to organization in at least two ways: improve managerial recruitment effectiveness and identify suitable training programs for existing managers. Data was collected from 143 bank branch managers across Peninsular Malaysia via interview survey. There were at least four implications worth noting here. First, Mintzberg's (1971) framework was indeed applicable in Malaysia although it has been developed more than 38 years ago. Second, there were indeed changes in role rankings, suggesting role emphasis changes over time. Third, roles more emphasized by today’s managers were interpersonal and informational roles while role less emphasized was decisional role. Fourth, male and female managers were found to perform all 10 roles in the same extent. Practical implications were then discussed.