PL
Artykuł poświęcony jest rozważaniom dotyczącym kompetencji menedżerów klastra. Jest to tematyka szczególnie ciekawa z uwagi na lukę wiedzy w tym obszarze oraz heterogeniczność samych kłastrów. Kompetencje podobnie jak przywództwo należy rozważać w określonym kontekście społecznym i w zależności od miejsca i czasu. Mimo iż część kompetencji menedżerów klastrów jest tożsama klasycznym organizacjom, oczekiwania wobec nich są zdecydowanie większe. Wynika to z faktu, iż ich działania wychodzą poza granice organizacji, a nawet sieci. Ale przede wszystkim jest konsekwencją środowiska pracy, w których codziennością są niuanse i ograniczenia. Istotnymi kompetencjami menedżera klastra jest poza umiejętnościami komunikacyjnymi, czyli technikami prezentacji i negocjacji, umiejętnościami mediacyjnymi i prowadzeniem spotkań, inteligencja emocjonalna. W literaturze przedmiotu pojawiają się opinie, iż poziom inteligencji ogólnej oraz umiejętności techniczne są jedynie progiem zdolności do bycia efektywnym liderem, podczas gdy inteligencja emocjonalna jest warunkiem koniecznym.
EN
Hereby article is devoted to reflections on the competence of cluster managers. This is a particularly interesting subject considering a knowledge gap in this area and the heterogeneity of the clusters themselves. Competence, like a leadership, should be considered in a specific social context, and depending on place and time. Although part of the competence of clusters managers is the same in classic organization, expectations against them are far greater. This results from the fact, that their actions go beyond the boundaries of the organization, and even the network. But most of all is a consequence of the work environment, in which everyday life are nuances and limitations. Significant competence of cluster manager is, out of communication skills, that is presentation and negotiation techniques, mediatory skills and conducting meetings, emotional intelligence. In the literature there are opinions that the level of general intelligence and technical skills are merely a threshold capacity to be an effective leader, while emotional intelligence is a necessary condition.