PL
Koncepcja zero zwrotów oparta jest na założeniu, że producent w żadnych okolicznościach nie akceptuje zwrotów. Pełna odpowiedzialność za produkty zostaje scedowana na dalszego (niebędącego dystrybutorem) pośrednika w kanale dystrybucji. Doświadczenia przedsiębiorstw pokazują, że zero-returns policy nie jest rozwiązaniem przynoszącym firmom oczekiwane rezultaty. Ograniczenia, jakie niesie ze sobą to podejście zmusza do poszukiwania alternatywnych rozwiązań. Jedno z nich autor proponuje określić mianem wieczystej restytucji. Przedstawia je w artykule oraz podkreśla korzyści płynące z jego stosowania.
EN
Zero-returns concept is based on assumption that manufacturer never and under no conditions takes care of the turnabouts. Full responsibility for the goods is transferred to the further (non-distributor) dealer from the distribution channel. Experience from the companies’ practice shows that zero-returns policy doesn’t bring the expected results. Limitations posed by this approach forces to look for alternative solutions. One of them, the author proposes to call: perpetual restitution. Presents it in the article and notes advantages coming from its implementation.