PL
Celem artykułu jest identyfikacja przyczyn niepowodzeń działań benchmarkingowych w transporcie lotniczym na przykładzie PLL LOT. Analiza problemów, z jakimi spotkali się pracownicy badanych działów, stanowi główny trzon opracowania. Mając na uwadze, że benchmarking to metoda złożona i rozbudowana metodologicznie, źródła niepowodzeń w jej wdrażaniu podzielono na dwie grupy: wewnętrzne i zewnętrzne. Szczegółowa charakterystyka owych dwóch grup może stanowić doskonałe studium dla innych przedsiębiorstw planujących wprowadzenie benchmarkingu, a przynajmniej, źródło cennych wskazówek, tym bardziej że omawiana metoda nie cieszy się popularnością, jeśli chodzi o odniesienia w literaturze do jej praktycznego zastosowania.
EN
The aim of this article is to identify the causes of failures of benchmarking activities in air transport – a case study of LOT Polish Airlines. The main core of the study is an analysis of the problems that employees of the surveyed departments met. Bearing in mind that benchmarking is a method that is complex and developed methodologically, the sources of failures in its implementation were divided into two groups: internal and external. Detailed characteristics of these two groups can be a great study for other companies planning to introduce benchmarking, or at least a source of valuable tips, especially that the method does not enjoy popularity when it comes to references to its practical application.