Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2010 | 36 | 2 | 225-241

Article title

Zmiany w szkolnictwie wyższym w Polsce po 1989 roku

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Changes in Higher Education in Poland after 1989

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
The author presents changes that have occurred in the Polish higher education system in the last 20 years. The starting point for the formation of the present state of Polish higher education institutions was the education system that emerged after World War 2, covering 112 higher education schools in 1990 (mostly state financed). Today we have 130 public and over 320 non-public higher education institutions. The author analyses changes in the number of students of Polish universities in the last two decades. A significant increase in the number of students of economics and social studies in pointed out, along with a small increase in the number of engineering and exact sciences students. The education structure (encompassing all students, both intra- and extra-mural) of particular fields of study and their groups is analysed with reference to the last few years. Also, a fragment of a public debate over assumed in 2008 by the Polish government ideas regarding changes in the field of scientific research and higher education is discussed. Among others, the attitude and expectations concerning the means and extent of financing higher education, expressed by representatives of the academic community from public and non-public schools, is analysed. The author also signals the problem of the proposal regarding the introduction of universal studies fees, postulated in both strategies of the development of higher education, prepared and published at the turn of 2009 and 2010. The article is concluded by presenting future university models, discussed in the literature.

Journal

Year

Volume

36

Issue

2

Pages

225-241

Physical description

Document type

ARTICLE

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Ewa Narkiewicz-Niedbalec, Zaklad Metodologii Badan, Wydzial Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Zielonogorski, ul. Licealna 9, 65-417 Zielona Gora, Poland

References

  • Antonowicz D. (2005), Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
  • Boguski J. (2009), Od uniwersytetu tradycyjnego do uniwersytetu przyszłości, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/33.
  • Hulicka M. (2008), Trzeba zainwestować, „Forum Akademickie”, nr 7-8.
  • Jaspers K. (1959), The Idea of the University, Beacon Press, Boston.
  • Jaspers K. (1976), Praca badawcza, kształcenie, nauczanie, „Znak”, nr 5.
  • Marody M. (1993), W poszukiwaniu sensu zbiorowego, (tekst wykładu inauguracyjnego w roku akademickim 1993/1994 w UW), „Polityka”, nr 42.
  • Narkiewicz-Niedbalec E. (1999), Aspiracje edukacyjne młodzieży miast przygranicznych (porównania polsko-niemieckie), [w:] Transgraniczność w perspektywie socjologicznej. Kontynuacje, red. L. Gołdyka, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra.
  • Narkiewicz-Niedbalec E. (2007), Oferta edukacyjna dla młodzieży w województwie lubuskim, „Rocznik
  • Lubuski”, nr 33, cz. 1, Zielona Góra.
  • Narkiewicz-Niedbalec E. (2008), Wizje, interesy, prognozy. Polskie dyskusje o reformowaniu szkolnictwa wyższego, [w:] Transformacje systemowe w Polsce i w krajach postkomunistycznych, Studia i rozprawy II, red. M. Chałubiński, współpraca J. Chmielewska-Gnojewska, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Pułtusk.
  • Ortega y Gasset J. (1976), Misja Uniwersytetu „Znak”, nr 5.
  • OECD 2008, Tertiary Education for the Knowledge Society. OECD Thematic Review of Tertiary Education. Synthesis Report, t. 1, Organization for Eco-nomic and Cultural Development, Paris.
  • Papuzińska M. (2010), Rozważne i romantyczne, „Polityka”, nr 8, 20 II.
  • Pawłowski K. (2004), Społeczeństwo wiedzy – szansa dla Polski, Wydawnictwo „Znak”, Kraków.
  • Podlaski S. (2009), Tendencje w europejskim i polskim wyższym szkolnictwie rolniczym, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/33.
  • Stanowisko Przewodniczącego Prezydium KRZaSP z 28 VII 2009, http:/www.krzasp.pl/pl/print.php?c=news&id=94
  • Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku, raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową http:/www.krasp.org.pl/pdf/SSW2020_strategia-2.pdf
  • Świć A. (2010), Dzieło środowiska i ekspertów. Rozmowa z Jerzym Woźnickim, Prezesem Fundacji Rektorów Polskich, przewodniczącym zespołu opracowującego „Strategię rozwoju szkolnictwa wyższego: 2010-2020”, „Forum Akademickie”, nr 1/2010.
  • Szkoły wyższe i ich finanse w 2005 roku (2006), GUS, Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa.
  • Szpunar O. (2009), Uczelnie niepubliczne mówią: basta, „GW”, 17 VII.
  • Thieme J. K. (2009), Ład akademicki w krajach Unii Europejskiej, Stanach Zjednoczonych i Polsce, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 1/33.
  • Wissema J. G. (2009), we współpracy z Janem Verloopem, Uniwersytet Trzeciej Generacji. Uczelnia XXI wieku, Wydawnictwo ZANTE, Zębice.
  • Wnuk-Lipińska E. (1996), Uniwersytet dzisiaj – idea, cele i zadania, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 8.
  • Wnuk-Lipińska E. (1997), Kryzys uniwersytetu jako instytucji edukacyjnej w krajach Europy Zachodniej, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 10.
  • Woźnicki J. (2007), Uczelnie akademickie jako instytucje życia publicznego, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

CEJSH db identifier
11PLAAAA098814

YADDA identifier

bwmeta1.element.bb208c2b-0f15-370f-b4dc-5089ff1eda50
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.