Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 2 | 224-250

Article title

Innovation Strategies of Polish Manufacturing Companies through the Business Cycle

Title variants

PL
Strategie innowacyjne polskich przedsiębiorstw przemysłu przetwórczego w przebiegu cyklu koniunkturalnego

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The paper analyses the differentiation of innovation activities and strategies of Polish manufacturing companies during economic expansions (2004-2008 and 2013-2014) and slowdowns (2009-2013) of the Polish economy. The research is based on the data from five databases of the Central Statistical Office, which overlap with the Community Innovation Survey (CIS). It is found that because companies are heterogeneous in their innovation resources, they also differ in the continuity of the innovation activities and strategies that they introduce. Some of them - persistent innovators - innovate continuously, while others - occasional innovators - innovate from time to time, most often during an economic upswing. There is also a group of challengers that initiate innovation activities irrespective of a slowdown. Although existing theories propose that research and development and, in more general terms, innovation activities are concentrated when output is low, aggregate data for many developed economies repeatedly show their procyclicality. In the paper, the author shows that it is possible to distinguish subgroups of Polish manufacturing companies whose innovation activity is procyclical and those in which this activity is countercyclical. Expenditures on R&D, machinery and technical equipment, technology and marketing as well as the commercialisation of innovations also differ across groups. Due to strong heterogeneity of the whole sample, the results of aggregate analyses may be misleading. The policies that support innovation in Poland should take this heterogeneity into account. It is also highly recommended that the needs of persistent innovators, occasional innovators and challengers be reassessed.
PL
W artykule przeanalizowano zróżnicowanie aktywności innowacyjnej i strategii innowacyjnych polskich przedsiębiorstw przetwórstwa przemysłowego w okresach ekspansji gospodarczej (2004-2008 i 2013-2014) oraz spowolnienia polskiej gospodarki (2009-2013). W badaniu wykorzystano dane udostępnione przez Główny Urząd Statystyczny, gromadzone według kwestionariusza stosowanego w programie badań działalności innowacyjnej UE (Community Innovation Survey - CIS). W artykule wykazano, że ponieważ przedsiębiorstwa są heterogeniczne pod względem zasobów innowacyjnych, różnią się one także pod względem ciągłości aktywności innowacyjnej i strategii wdrażania innowacji. Niektóre z nich - tzw. wytrwali innowatorzy - wprowadzają innowacje w sposób ciągły, podczas gdy "okazjonalni innowatorzy" wprowadzają innowacje rzadziej, głównie w okresie ożywienia gospodarczego. Wyróżniono również grupę przedsiębiorstw, które wprowadzają innowacje pomimo spowolnienia gospodarczego. Chociaż istniejące teorie sugerują, że badania i rozwój oraz, bardziej ogólnie, aktywność innowacyjna przedsiębiorstwa powinny być większe w okresach spowolnienia gospodarczego, wyniki badań dla gospodarek rozwiniętych przeprowadzonych na danych agregatowych wielokrotnie wykazały ich procykliczność. W artykule wykazano, że możliwe jest wyróżnienie podgrup polskich przedsiębiorstw przetwórstwa przemysłowego, których aktywność innowacyjna miała charakter procykliczny, oraz takich, których aktywność innowacyjna była antycykliczna. Wykazano również zróżnicowanie wydatków na badania i rozwój, maszyny i wyposażenie techniczne, nową technologię i marketing między grupami oraz znaczące różnice w komercjalizacji innowacji. Ze względu na dużą heterogeniczność całej próby wnioski z badań na danych agregatowych mogą być mylące. Polityka wspierania innowacji w Polsce powinna uwzględniać to zróżnicowanie. W szczególności zasadne wydaje się ponowne przeanalizowanie potrzeb "wytrwałych innowatorów", "okazjonalnych innowatorów" oraz przedsiębiorstw, które wprowadzają innowacje pomimo spowolnienia gospodarczego w kraju.

Journal

Year

Issue

2

Pages

224-250

Physical description

Contributors

  • Institute of Economics, Polish Academy of Sciences

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-02e65c21-d871-4ff8-a384-4bdbce9009ac
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.