Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 281 | 117-129

Article title

Ewolucja zakresu działalności podstawowej w e-biznesie

Authors

Content

Title variants

EN
The evolution of primary activities in e-business

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Łańcuch tworzenia wartości w e-biznesie podlega bezustannym zmianom. W konsekwencji zmienia się zakres działalności podstawowej przedsiębiorstwa internetowego. W łańcuchu tworzenia wartości wiele funkcji i poszczególnych czynności przekazywanych jest kontrahentom, którzy wykonają je taniej, szybciej, bardziej profesjonalnie. Celem artykułu jest analiza zmiany zakresu działalności podstawowej realizowanej przez sklepy internetowe. Zastosowano dwie metody badawcze: krytyczną analizę dokumentacji oraz metodę studium przypadku. Wyniki badań wskazują, że zwiększa się oferta rynkowa firm zajmujących się obsługą poszczególnych funkcji e-biznesu, jak również zalety outsourcingu skłaniają właścicieli sklepów internetowych do szerszego powierzania funkcji organicznych podmiotom zewnętrznym.
EN
The value creation chain in e-business is subject to ceaseless change. As a result, the scope of the core business of Internet company also is subject to change. In the value chain a number of features and activities are transmitted to business partners who perform them cheaper, faster, more professional. Analysis of the change of the scope of the core activity carried out by online shops is a purpose of the paper. Research methods include a critical analysis of the documentation and the case study method. Findings show that a market offer of companies serving internet businesses in the diameter of value creation chain is increasing, as well as advantages of the outsourcing are exceeding its defects.

Year

Volume

281

Pages

117-129

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Wydział Nauk Ekonomicznych. Katedra Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstwa

References

  • Afuah A., Tucci Ch.L. (2003), Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Amit R., Zott C. (2001), Value Creation in E-business, "Strategic Management Journal", Vol. 22, No. 2.
  • Ashworth C.J. (2012), Marketing and Organisational Development in e-SMEs: Understanding Survival and Sustainability in Growth-Oriented and Comfort-Zone Pure- -Play Enterprises in the Fashion Retail Industry, "International Entrepreneurship and Management Journal", Vol. 8, No. 2.
  • Bhatt G.D., Emdad A.F. (2001), An Analysis of the Virtual Value Chain in Electronic Commerce, "Logistics Information Management", Vol. 14, No. 1/2.
  • Chung-Shing L. (2001), An Analytical Framework for Evaluating e-Commerce Business Models and Strategies, "Internet Research", Vol. 11, Iss. 4.
  • Fox S. (2006), Internetowi milionerzy, czyli jak zdobyć fortunę online, Helion, Gliwice.
  • Gottschalk P. (2006), Knowledge Management Systems: Value Shop Creation: Value Shop Creation, IGI Global, Hershey.
  • Huang Z., Benyoucef M. (2013), From e-Commerce to Social Commerce: A Close Look at Design Features, "Electronic Commerce Research and Applications", Vol. 12, No. 4.
  • Lefebvre L.A. et al. (2005), Exploring B-to-B e-Commerce Adoption Trajectories in Manufacturing SMEs, "Technovation", Vol. 25, Iss. 12.
  • Moroz M. (2013), Kształtowanie elastyczności przedsiębiorstw internetowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Porter M.E. (1985), Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York.
  • Stabell C.B., Fjeldstad O.D. (1998), Configuring Value for Competitive Advantage: On Chains, Shops, and Networks, "Strategic Management Journal", Vol. 19, No. 5.
  • Tzyh-Lih H., Jen-Her W., Eldon Y.L. (2008), The e-Commerce Value Matrix and Use Case Model: A Goal-driven Methodology for Eliciting B2C Application Requirements, "Information & Management", Vol. 45, Iss. 5.
  • Zott C., Amit R. (2010), Business Model Design: An Activity System Perspective, "Long Range Planning", Vol. 43, No. 2.
  • [www 1] http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/706254,1226700-Wojna-cenowa-na-rynkupaczek. html (dostęp: 22.03.2016).
  • [www 2] https://www.gemius.pl/files/reports/E-commerce-w-Polsce-2015.pdf (dostęp: 29.03.2016).
  • [www 3] http://www.internetstandard.pl/whitepaper/1416-Internet.2k10.html (dostęp: 26.03.2016).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-05854ced-ebf2-4a14-823b-975b52b0ff5a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.