Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 373 | 5-18

Article title

Zmiany modelu konsumpcji jako efekt procesów globalizacyjnych – próba oceny istniejących związków

Content

Title variants

EN
The changes in consumption models as an effect of globalization processes - an attempt to evaluate existing relations

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Proces globalizacji, którego konsekwencją są rozszerzające się zmiany o charakterze gospodarczym, społecznym i politycznym, wpłynął również na zachowania konsumenckie i postawę konsumentów w odniesieniu do rynku pracy. Celem artykułu jest wskazanie, czy procesy globalizacyjne mogą wpływać na występowanie nowych trendów w konsumpcji na polskim rynku, a ponadto istotne będzie podjęcie próby oceny siły tego wpływu. Analizy szczegółowe opierają się na danych zgromadzoneych w bazach GUS i Eurostat, a wykorzystane metody badawcze to metody statystyczne i ekonometryczne pozwalające na syntetyczny opis badanych zjawisk. W podsumowaniu zwrócono uwagę na nowe trendy widoczne w zachowaniach konsumenckich, mianowicie na hedonizm konsumpcyjny, ekologizację konsumpcji i dekonsumpcję.
EN
The consequences of the broadening globalisation process taking place in the last decade are changes in economic, social and political structure. The main aim of this article is to indicate how globalisation processes may influence the appearance of new consumption trends on the Polish market. The article is dedicated to the analysis of dynamics of changes in employment structure in the basic sectors of economy connected with changes of the model of consumption, treated as an echo of globalisation processes. Additionally, the received and distributed income of the society will be analysed in the general context. Analyses are based on data gathered from the CSO and Eurostat, while statistical and econometric research methods are allowing for synthetic description of researched phenomena.

Year

Volume

373

Pages

5-18

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Wydział Ekonomii. Katedra Analiz i Prognozowania Rynku Pracy

References

  • Balcerowicz-Szkutnik M. (2014), Serwicyzacja i zmiana modelu konsumpcji jako echo procesów globalizacyjnych [w:] W. Szkutnik (red.), Problemy społeczno-ekonomiczne w relacjach międzynarodowych. Analiza modelowa w rozwoju regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice, s. 13-22.
  • Balcerowicz-Szkutnik M. (2015), Globalizacja i jej wpływ na współczesny rynek pracy – próba oceny, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 242, s. 24-38.
  • Balcerowicz-Szkutnik M., Skórska A. (2017), The Influence of Globalisation Process on Migration Dynamics in EU States [w:] Proceedings of 16th International Scientific Conference Globalization and Its Socio-Economic Consequences, ZU University of Zilina, The Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics, October, s. 2028-2036.
  • Bono F., Cracolici M.F., Cuffaro M. (2017), A Hierarchical Model for Analysing Consumption Patterns in Italy Before and During the Great Recession, “Social Indicators Research”, Vol. 134, Iss. 2, s. 421-436.
  • Choi W. (2018), Consumption-based Capital Asset Pricing Models: Issues and Controversies, “Review of Quantitative Finance and Accounting”, Vol. 50, Iss. 1, s. 181-205.
  • Dreyer B., Lüdeke-Freund F., Hamann R., Faccer K. (2017), Upsides and Downsides of the Sharing Economy: Collaborative Consumption Business Models’ Stakeholder Value Impacts and Their Relationship to Context, “Technological Forecasting and Social Change”, Vol. 125, s. 87-104.
  • Gardocka-Jałowiec A. (2012), Deconsumption and the Standard of Living in the Aspect of Social Cohesion in the European Union [w:] Proceedings of 10th International Scientific Conference on Hradec Economic Days 2012 PTII, Hradec Kralove, Czech Republic, s. 61-65.
  • Grinstein A., Nisan U. (2009), Demarketing, Minoritesand National Attachment, “Journal of Marketing”, Vol. 73, Iss. 2, s. 105-122.
  • Hoffmann S., Balderjahn I., Seegebarth B., Mai R., Peyer M. (2018), Under Which Conditions Are Consumers Ready to Boycott or Buycott? The Roles of Hedonism and Simplicity, “Ecological Economics”, Vol. 147, s. 167-178.
  • Kyto E., Jarvelainen A., Mustonen S. (2018), Hedonic and Emotional Responses after Blind Tasting Are Poor Predictors of Purchase Behavior, “Food Quality and Preference”, Vol. 70, Special Iss., s. 49-56.
  • Menozzi D., Sogari G., Mora C. (2017), Understanding and Modelling Vegetables Consumption Among Young Adults, “LWT – Food Science and Technology” Vol. 85, Special Iss., Part B, s. 327-333.
  • Skórska A., Balcerowicz-Szkutnik M., Wąsowicz J. (2016), Globalization as the Determinant of High-tech Sectors Development [w:] Proceedings of 16th International Scientific Conference Globalization and Its Socio-Economic Consequences, ZU University of Zilina, The Faculty of Operation and Economics of Transport and Communications, Department of Economics, October, s. 2028-2036.
  • Sobczyk G. (2014), Współczesna konsumpcja – nowe trendy na polskim rynku, „Zeszyty Naukowe WSEI”, seria „Ekonomia”, nr 9(2), s. 87-104.
  • Sroka A. (2018), Is Telecommuting the Future of Business [w:] Proceedings of 9th International Scientific Conference “Analysis of International Relations 2018. Methods and Models of Regional Development. Winter Edition”, Publishing House of the University of Economics in Katowice, Katowice, s. 147-154.
  • Xavier M.F. (2018), Eating in the Food Market: Supply, Consumption and Restaurants in the Transformation of Two Different Models Promoting Urban Markets (Barcelona and Madrid), “Revista Espanola de Sociologia”, Vol. 27, Iss. 2, Special Iss., s. 267-280.
  • [www 1] https://bdm.stat.gov.pl/ (dostęp: 14.08.2018).
  • [www 2] http://ec.europa.eu/eurostat/data/database (dostęp: 15.08.2018).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-064182f3-89d3-4b50-974d-dd09fb84b952
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.