Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 258 | 76-85

Article title

Dylematy związane ze zdobywaniem doświadczenia zawodowego przez studentów – wyniki badania ankietowego

Authors

Content

Title variants

EN
Dilemmas associated with gaining work experience during tertiary education – survey results

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Doświadczenie zawodowe jest jednym z czynników warunkujących pomyślne wejście absolwentów na rynek pracy. Młodzi ludzie często próbują pogodzić naukę na uczelni w trybie stacjonarnym z pracą zarobkową. Badania ankietowe przeprowadzone wśród studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach pomogły w ustaleniu skali tego zjawiska oraz określeniu czynników, które złożyły się na decyzję o podjęciu pracy. Pozwoliły też na ocenę zgodności wykonywanej pracy z kierunkiem studiów, szans na zdobycie nowych umiejętności i kompetencji cenionych na rynku pracy oraz nawiązanie kontaktów z pracodawcami, dających dobre perspektywy. W badaniu przeprowadzono też próbę identyfikacji problemów pojawiających się w trakcie łączenia pracy zarobkowej ze studiami w trybie stacjonarnym.
EN
Work experience is one of the factors which condition auspicious entry of the graduates into labour market. Young people try to accommodate full-time studies at universities with their jobs. A survey study conducted over a section of the students studying at the University of Economics in Katowice made it possible to identify the extent of this phenomenon and to recognize the factors which affect the decision about starting a job. Moreover, it allowed to assess the coherence between field of study and chosen job and the chances to learn new skills, to gain expertise appreciated in the labour market and to make long-term acquaintance with employers. The research included also an attempt to identify the problems which arise when full-time studies are combined with paid employment.

Year

Volume

258

Pages

76-85

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Ekonomii, Katedra Ekonomii

References

  • Chiswick B.R. (2003), Jacob Mincer, Experience and the Distribution of Earnings, IZA Discussion Paper, No. 874.
  • Deloitte (2013), Pierwsze kroki na rynku pracy. Międzynarodowe badanie studentów i absolwentów, kwiecień.
  • Domański S.R. (1993), Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, WN PWN, Warszawa.
  • Jarecki W. (2010), Praca i dochody studentów, „Polityka Społeczna”, nr 1.
  • Jeruszka U. (2011), Efektywność kształcenia w szkołach wyższych, „Polityka Społeczna”, nr 1.
  • Jeruszka U. (2014), Kształcenie w miejscu pracy. Orientacja na rozwój i uczenie się, „Polityka Społeczna”, nr 3.
  • Kowalczyk E. (2012), Wpływ cech i umiejętności pracobiorców na ich funkcjonowanie na rynku pracy, „Ekonomista”, nr 1.
  • Mincer J. (1958), Investment in Human Capital and Personal Income Distribution, „Journal of Political Economy”, Vol. 66, No. 4.
  • OECD (1998), Human Capital Investment: An International Comparison, OECD Center for Educational Research and Innovation, Paris.
  • Piróg D. (2013), Wybrane determinanty tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 160.
  • Przybyszewski R. (2007), Kapitał ludzki w procesie kształtowania gospodarki opartej na wiedzy, Difin, Warszawa.
  • Schultz T.W. (1981), Investing in People. The Economics of Population Quality, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London.
  • Wronowska G. (2012), Kapitał ludzki. Ujęcie teoretyczne, UE w Krakowie, Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-0c1790a7-03c0-4c25-8407-9f52cc68690f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.