Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 267 | 67-77

Article title

Dźwignia jako mechanizm analizy modelu biznesowego przedsiębiorstwa

Authors

Content

Title variants

EN
The lever as the device of enterprise's business model analysis

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Wzrostowi znaczenia koncepcji modelu biznesowego towarzyszy mnogość oraz zróżnicowanie przypisywanych mu komponentów. W literaturze przedmiotu brakuje też konsensusu co do wewnętrznej struktury elementów budujących system modelu biznesowego. W niniejszym artykule podjęto próbę zdefiniowania aplikacyjnej struktury modelu biznesowego i połączenia jej z adekwatnymi wskaźnikami oceny. Podstawą konstrukcji wskaźników jest mechanizm dźwigni. Wykorzystano koncepcję dźwigni operacyjnej oraz dźwigni sieciowej i dźwigni klienta. Jest to propozycja otwierająca perspektywy zarówno zastosowań praktycznych, jak i dalszych badań w zakresie rozwoju rachunkowości zarządczej.
EN
The multiplicity and the diversification business model’s components attend the growth of this model signification. The literature linked to business model’s problems does not contain the common perception of internal structure of elements, which build the business model’s system. This article is an attempt to define the appropriable structure of business model’s elements and to merge with adequate indicators. The basis of indicators construction is the lever device. Firstly, the concept of operating leverage has been used, and also the network and client leverage. It is the proposition, which open the perspectives into new practical applications and further research on the field of managerial accounting.

Year

Volume

267

Pages

67-77

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Wydział Zarządzania. Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem

References

  • Afuah A. (2004), Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill Irwin.
  • Afuah A., Tucci Ch. (2003), Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Dobiegała-Korona B., Doligalski T. (red.) (2010), Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, Poltext, Warszawa.
  • Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz K. (2013), Model biznesu: nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.
  • Dyer J.H., Singh. H. (1998), The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage, „Academy of Management Review”, Vol. 23(4).
  • Grant R.M. (2002), Contemporary Strategy Analysis: Concepts, Techniques, Applications, Blackwell, Oxford.
  • Hamel G. (2002), Leading the Resolution, Harvard Business School Press.
  • Kosiń P. (2013), Usieciowienie przedsiębiorstwa a rentowność kapitału własnego – dźwignia sieciowa [w:] A.N. Duraj, M. Papiernik-Wojdera (red.), Paradygmaty i instrumenty kreowania wartości przedsiębiorstwa, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
  • Koźmiński A. (1999), Zarządzanie międzynarodowe, PWE, Warszawa.
  • Kumar V. (2010), Zarządzanie wartością klienta, WN PWN, Warszawa.
  • Obłój K. (2007), Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.
  • Osterwalder A., Pigneur Y. (2012), Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice.
  • Rokita J. (2005), Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-0e4929e9-e07e-4fe7-81a1-9917c625b15d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.