Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2020 | 6 | 812-836

Article title

Zarządzanie strategiczne akademickim kształceniem ekonomistów w kontekście oczekiwań studentów i wymagań zmieniającego się rynku pracy

Authors

Title variants

EN
Strategic Management in the Academic Education of Economists in the Context of Students' Expectations and the Demands of the Changing Labour Market

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Kultura i edukacja ekonomiczna były tematem jednej z sesji panelowych X Kongresu Ekonomistów Polskich, który odbył się w listopadzie 2019 r. W nowej klasyfikacji dziedzin i dyscyplin naukowych wprowadzonej w Polsce w 2018 r. nie uwzględniono kategorii nauki ekonomiczne. Rodzi to pytanie o identyfikację kierunków i profili kształcenia ekonomicznego na poziomie wyższym, wpływając zarazem na kształtowanie oferty edukacyjnej uczelni. Kierunki ekonomiczne nadal cieszą się dużą popularnością, ale coraz częściej poddawany jest krytyce zakres i sposób kształcenia ekonomistów. Studenci domagają się wprowadzenia pluralizmu w naukach ekonomicznych i zmniejszenia stopnia ich matematyzacji, "odświeżenia" nauk ekonomicznych i intelektualnej heterogeniczności. Przywrócenie tożsamości nauk społecznych wymaga odpowiedniej strategii zarządzania uczelniami jako ośrodkami naukowymi i edukacyjnymi. Celem artykułu jest próba identyfikacji strategicznych uwarunkowań zarządzania działalnością edukacyjną w szkołach wyższych w zakresie kształcenia ekonomicznego oraz perspektyw jego rozwoju w kontekście horyzontalnego rynku pracy.
EN
Culture and economic education was the subject of one of the panel sessions of the 10th Congress of Polish Economists which took place in November 2019. In the new classification of scientific branches and disciplines introduced in Poland in 2018, economic sciences are not distinguished as a separate category. This raises the question about the identification of the directions and profiles of economic education while influencing also the educational offer of the universities. Economic studies are still very popular, but the framework and way of economic education is subject to a rising criticism. Students demand for pluralism in economic sciences, less mathematisation, "refreshment" of the contents, and intellectual heterogeneity. Restoring of the identity of social sciences requires a proper management strategy for universities as scientific and educational centers. The article tries to identify strategic aspects of economic education management in Polish universities and the perspectives of its development in the context of a horizontal labour market.

Journal

Year

Issue

6

Pages

812-836

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Opolski

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-0fc88177-d705-41b8-ad67-ff0d95754efd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.