PL EN


2016 | 254 | 181-189
Article title

Ekonomia dzielenia się, czyli konsumpcja współdzielona i inne formy alternatywnego dostępu do dóbr

Authors
Content
Title variants
EN
Sharing economy – collaborative consumption and other forms of access-based consumption
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Celem artykułu są teoretyczne rozważania nad konsumpcją opartą na dostępie, jako alternatywą wobec konsumpcji opartej na posiadaniu. Autorka dokonuje konceptualizacji pojęcia konsumpcji współdzielonej, identyfikuje jej wymiary i przeciwstawia ją konsumpcji opartej na posiadaniu. Wywód wzbogacono przykładami z rynku. Zastosowane metody badawcze to synteza literatury przedmiotu oraz analiza deskryptywna. Artykuł ma charakter przeglądowy.
EN
The aim of this article is a theoretical reflection on access-based consumption, as an alternative to consumption based on ownership. The contribution lies in conceptualizing collaborative consumption, identifying its dimensions and contrasting access to ownership and sharing. Discussion is exemplified from the market. The research methods used is a synthesis of the literature and descriptive analysis. Article is a review.
Year
Volume
254
Pages
181-189
Physical description
Contributors
author
  • Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Katedra Analizy i Strategii Przedsiębiorstw
References
  • Albinsson P.A., Perera B.Y. (2012), Alternative Marketplaces in the 21st Century: Building Community through Sharing Events, „Journal of Consumer Behaviour”, No. 11, s. 303-315.
  • Albinsson P.A., Wolf M., Kopf D. (2010), Anti-consumption in East Germany: Consumer Resistance to Hyperconsumption, „Journal of Consumer Behaviour”, No. 9(16), s. 412-425.
  • Bardhi F., Eckhardt G.M. (2012), Access-based Consumption: The Case of Car Sharing, „Journal of Consumer Research”, Vol. 39, s. 881-987.
  • Belk R. (2010), Sharing, „Journal of Consumer Research”, No. 36, s. 715-734.
  • Botsman R., Rogers R. (2010), What’s Mine is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, HarperCollins Publishers, New York.
  • Burgiel A. (2014), Wspólna konsumpcja (collaborative consumption) jako alternatywna opcja dla konsumenta XXI wieku, „Marketing i Rynek”, nr 8, s. 1009-1013.
  • Chen Y. (2009), Possession and Access: Consumer Desires and Value Perceptions Regarding Contemporary Art Collection and Exhibit Visits, „Journal of Consumer Research”, No. 35, s. 925-940.
  • Felson M., Spaeth J. (1978), Community Structure and Collaborative Consumption: A Routine Activity Approach, „The American Behavioral Scientist”, No. 21 (4), s. 614-624.
  • Frei F.X. (2005), Zipcar: Influencing Consumer Behavior, Harvard Business School Case Study 9-605-054, June 30, Cambridge, MA.
  • Giesler M. (2006), Consumer Gift System: Netnographic Insights from Napster, „Journal of Consumer Research”, No. 33, s. 283-290.
  • Kleine S.S., Kleine R.E., Allen Ch.T. (1995), How is Possession “Me” or “Not Me”? Characterizing Types and an Antecedent of Material Possession Attachment, „Journal of Consumer Research”, No. 22, s. 327-343.
  • Lovelock Ch., Gummesson E. (2004), Whither Service Marketing? In Search of a New Paradigm and Fresh Perspectives, „Journal of Service Research”, No. 7 (1), s. 20-41.
  • Mróz B. (2013), Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Ozanne Ch.J., Tech V. (2011), Innovative Community Exchange Systems: Grassroots Social Experiments in Sustainability, „Advances in Consumer Research”, Vol. 39, s. 65-67.
  • Prothero A., Dobscha S., Freund J. i in. (2011), Sustainable Consumption: Opportunities for Consumer Research and Public Policy, „Journal of Public Policy & Marketing”, Vol. 30 (1), s. 31-38.
  • Schor J.B. (2011), A Plentitude Economy, http://www.newdream.org/programs/redefining-the-dream/plenitude (dostęp: 3.02.2015).
  • Sheth J.N., Sethia N.K., Srinivas S. (2011), Mindful Consumption: A Customer-centric Approach to Sustainability, „Journal of the Academy of Marketing Science”, No. 39, s. 21-39.
  • Strahilevitz M.A., Loewenstein G.F. (1998), The Effect of Ownership History on the Valuation of Objects, „Journal of Consumer Research”, No. 25, s. 276-289.
  • Walsh B. (2011), Today’s Smart Choice: Don’t Own. Share, „Time” March 17, s. 8-10.
  • Zavestoski S. (2002), Guest Editorial: Anticonsumption Attitudes, „Psychology and Marketing”, No. 19 (2), s. 121-126.
  • [www 1] https://wroclawskirower.pl/ (dostęp: 25.08.2015).
  • [www 2] https://www.bikes-srm.pl (dostęp: 25.08.2015).
  • [www 3] http://www.forbes.com/pictures/eeji45emgkh/airbnb-snapgoods-and-12-morepioneers-of-the-share-economy/ (dostęp: 16.01.2015).
  • [www 4] The Rise of the Sharing Economy, „Economist” 9th March, 2009, http://www.economist.com/news/leaders/21573104-internet-everything-hire-risesharing- economy (dostęp: 16.01.2015).
  • [www 5] https://www.uber.com/pl/cities/warsaw (dostęp: 25.08.2015).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-8611
YADDA identifier
bwmeta1.element.cejsh-2d3d34ba-862c-4128-a54f-faf44eb62579
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.