Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 360 | 28-49

Article title

Transfer of innovation as a parameter (factor) of development of enterprises in the SME sector in Poland

Content

Title variants

PL
Transfer innowacji jako czynnik rozwoju przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The SME sector grows extremely fast in the Polish economy. Only a small number of enterprises in the SME sector decide to evaluate independently the factors that influence the efficiency and development of enterprises. It is necessary to point out that there is incomplete set of growth factors and the efficiency of SME-based enterprise- -specific measures. The available literature in one-dimensional way emphasizes the influence and importance of internal and external factors on the innovation process in SMEs. In principle, only the key role of material and financial resources is described, considering them to be the main drivers of the success of the innovation process in the SME sector. The intention of this paper is to make an attempt to fill this information gap. These recommendations can provide a useful tool for managing the development process in micro, small and medium-sized enterprises.
PL
Sektor małych i średnich przedsiębiorstw rozwija się w Polsce w zawrotnym tempie. Tylko mała ich cześć decyduje się na samodzielne wyodrębnienie i nazwanie czynników, które wpływają na ich efektywność i tempo rozwoju. Ważne jest jednakże wskazanie na to, iż dostępne listy czynników wpływających na wydajność przedsiębiorstw sektora MŚP są niekompletne, gdyż nie uwzględniają one ich specyfiki. Dostępna literatura w jednowymiarowy sposób podkreśla wpływ oraz znaczenie wewnętrznych i zewnętrznych czynników na proces tworzenia innowacji w MŚP. Zasadniczo opisuje się jedynie kluczową rolę zasobów materialnych i finansowych, uznając je za główną siłę napędową sukcesu procesu innowacyjnego w sektorze MŚP. Celem niniejszego artykułu jest próba zapełnienia tej luki informacyjnej. Rekomendacje wskazane w artykule mogą stać się istotnym narzędziem, które przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw sektora MŚP.

Year

Volume

360

Pages

28-49

Physical description

Contributors

  • Wroclaw University of Science and Technology. Faculty of Computer Science and Management. Department of Management Infrastructure
  • Wroclaw University of Science and Technology. Faculty of Computer Science and Management. Department of Management Infrastructure

References

  • Acosta B., Acosta M., Espinoza B. (2016), Understanding Innovation Based on Company Optics: Interpretation Mistakes on the Types of Innovation Developed, “Revista de Administração e Inovação”, Vol. 13, pp. 295-304.
  • Antczak Z. (2013), Zagadnienie wiedzy w kontekście organizacji (w ujęciu epistemologiczno- semantycznym), „Nauki Społeczne = Social Sciences”, 1(7), pp. 7-27.
  • Chournazidis A.J. (2013), Functionality and Feasibility of Knowledge Management in Enterprises, “Procedia – Social and Behavioral Sciences”, Vol. 73, pp. 327-336.
  • Dereń A., Parkitna A., Skonieczny J., Świda A. (2015), Grant – Wniosek badawczy pt.: „Kluczowe czynniki skalowalności przedsiębiorstw innowacyjnych sektora MŚP”, ID 289479.
  • Dyduch W. (2013), Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
  • Fagerberg J., Mowery D.C., Nelson R.R., eds. (2005), The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press, Oxford.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2002), Kreowanie systemów zarządzania wiedzą podstawą dla osiągania przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw [in:] W.M. Grudzewski, I.K. Hejduk (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości – wizja strategiczna, Difin, Warszawa.
  • Hitt M.A., Ireland R.D., Sirmon G., Trahms Ch.A. (2011), Strategic Entrepreneurship: Creating Value of Individuals, Organizations and Society, “Academy of Management Perspectives”, Vol. 25, No. 2, pp. 57-75.
  • Hou Sheng-Tsung, Han I. (2016), Social Innovation and Business in Taiwan, Palgrave Macmillan, New York.
  • Janasz W. (2011), Innowacje w zrównoważonym rozwoju organizacji, Difin, Warszawa.
  • Kamińska A., Skonieczny J. (2012), Transfer technologii z uniwersytetu do biznesu [in:] R. Knosal (red.), Komputerowo zintegrowane zarządzanie, Wydawnictwo PTZP, Opole.
  • Klajbor T., Koszałka J. (2013), Poradnik dla przedsiębiorców – praktyczny transfer technologii w firmach, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Warszawa.
  • Kraśnicka T. (2013), Innowacyjność przedsiębiorstw – uwarunkowania organizacyjne, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 136, pp. 165-179.
  • Łuczka T. (1997), Kapitał jako przedmiot gospodarki finansowej MŚP prywatnego, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Marciniec B.M. (2007), Rola parków naukowo-technologicznych w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  • Matejun M. (2008), Barriers to Development of High-Technology Small and Medium- Sized Enterprises, Technical University of Lodz Press, Lodz.
  • Mikołajczyk B. (1996), Instytucje wspomagające rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, Akademia Ekonomiczna, Kraków.
  • Neil T. (2009), Kreatywność i innowacje według Johna Adaira, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków.
  • Popławski W., Sojak S. (1994), Wprowadzenie do zarządzania małym przedsiębiorstwem, Toruńska Szkoła Zarządzania, Toruń.
  • Ruszała J. (2011), Wspomaganie innowacyjności przedsiębiorstw [in:] J. Perenc, J. Hałub-Iwan (red.), Innowacje w rozwijaniu konkurencyjności firm, C.H. Beck, Warszawa.
  • Strużycki M. (2008), Małe i średnie przedsiębiorstwa w świetle Strategii Lizbońskiej, Wydawnictwo SGH, Warszawa.
  • Szatkowski K. (2016), Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Szopik K. (2008), Klasyfikacja uwarunkowań innowacyjności przedsiębiorstw, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 1, pp. 29-39.
  • Thakur R., Angriawan A., Summey J.H. (2016), Technological Opinion Leadership: The Role of Personal Innovativeness, Gadget Love, and Technological Innovativeness, “Journal of Business Research”, Vol. 69, Iss. 8, pp. 2764-2773.
  • Trajer J., Paszek A., Iwan S. (2012), Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa.
  • Tuan L.T. (2012), Behind Knowledge Transfer, “Management Decision”, Vol. 50, Iss. 3, pp. 459-478.
  • UNCTAD (2015), Technology and Innovation Report 2015. Fostering Innovation Policies for Industrial Development, New York – Geneva.
  • Wang P., Li J. (2008), Untangling the Effects of Over-exploration and Overexploitation on Organizational Performance. The Moderating Role of Environmental Dynamism, “Journal of Management”, Vol. 34 (5), pp. 925-951.
  • Wiśniewska S. (2013), Skuteczność niekomercyjnych instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu innowacji marketingowych małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-4ae031dd-0708-4c15-83a5-88353e0d93d4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.