Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 296 | 122-135

Article title

Information technologies in supporting communication processes in human capital management in an organization

Content

Title variants

PL
Technologie informatyczne we wspieraniu procesów komunikacyjnych w zarządzaniu kapitałem ludzkim w organizacji

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
All organizations have to deal with more or less efficient implementation of communication processes taking place in different areas of their operation. These processes are carried out often with the support of modern information technology. This article describes the results of a survey conducted on a group of nearly 200 respondents endeavor to identify which of the latest IT solutions are most often used to support communication processes in Human Capital Management (HCM) in employing their organizations. This research are part of the larger study aimed to develop a methodology to implement the latest available information technology to improve communication processes occurring in HCM in an organization.
PL
Jednym z fundamentów funkcjonowania współczesnych organizacji są procesy komunikacyjne zachodzące w różnych obszarach ich działania. Procesy te realizowane są coraz częściej przy wsparciu nowoczesnych technologii informacyjnych. W artykule opisano wyniki badań przeprowadzonych na grupie blisko 200 respondentów, mające na celu określenie, które z rozwiązań IT są wykorzystywane do wspierania procesów komunikacyjnych zachodzących w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim (HCM) w organizacji. Niniejsze analizy stanowią jeden z etapów badań, których celem jest opracowanie metodologii zastosowania najnowszych dostępnych technologii informacyjnych w doskonaleniu procesów komunikacyjnych zachodzących w HCM w organizacji.

Year

Volume

296

Pages

122-135

Physical description

Contributors

  • University of Economics in Katowice. Faculty of Informatics and Communication. Department of Informatics

References

  • R. Kanai, B. Bahrami, G. Rees, Human Parietal Cortex Structure Predicts Individual Differences in Perceptual Rivalry, “Current Biology” August 19, 2010, Vol. 20, No. 18, pp. 1626-1630.
  • D.M. Wegner, R.R. Vallacher, G.W. Kiersted, D. Dizadji, Action Identification in The Emergence of Social Behavior, “Social Cognition” 1986, Vol. 4, pp. 18-38.
  • I. Grabara, Wizualizacja danych jako metoda w podejmowaniu decyzji logistycznych [in:] J. Gołuchowski, A. Sroka (red.), Systemy Wspomagania Organizacji SWO’2001, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2001, pp. 321-327.
  • S. Burford, Chapter 10. Using Social Media to Extend and Enrich Practice in the Information Sector [in:] G. Widén, K. Holmberg (eds.), Social Information Research, Vol. 5, Emerald Group Publishing, Bingley 2015, pp. 215-238.
  • E. Chown, Cognitive Modeling [in:] A. Tucker (ed.), Computer Science Handbook, Chapman & Hall, New York 2004.
  • J.R. Brown, R. Earnshaw, M. Jern, J. Vince, Visualisation: Using Computer Graphics to Explore Data and Present Information, John Wiley & Sons, New York 1995.
  • R.R. Vallacher, D.M. Wegner, What Do People Think They’re Doing? Action Identification and Human Behavior, “Psychological Review” 1987, Vol. 94, pp. 3-15.
  • M. Barnes, J. Warner, D. Hillis, L. Suantak, J. Rozenblit, P. McDermott, Visualization Tools to Adapt to Complex Military Environments [in:] Understanding Adaptability: A Prerequisite for Effective Performance within Complex Environments, Emerald Group Publishing, Bingley 2015, pp. 73-113.
  • http://cdism.sum.edu.pl/Strony/media_stol.aspx (accessed: 19.02.2016).
  • A.J. Meadows, Channels for Communicating Research [in:] Communicating Research [in:] J.-E. Mai (ed.), Social Information Research, Emerald Group Publishing, Bingley 2015, pp. 115-157.
  • J. Stankiewicz, Komunikowanie się w organizacji, Astrum, Wrocław 1999.
  • J.A.F. Stoner, C. Wankel, Kierowanie, PWE, Warszawa 2005.
  • R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2013.
  • K. Wiejak, P. Wiejak, Analiza systemu komunikacyjnego w organizacji [in:]K. Markiewicz, M. Wawer (eds.), Problemy społeczne we współczesnych organizacjach, Difin, Warszawa 2005.
  • J.A.F. Stoner, R.E. Freeman, D.R. Gilbert, Kierowanie, PWE, Warszawa 1997.
  • B. Pilarczyk, Komunikacja jako element marketingu [in:] H. Mruk (ed.), Komunikowanie się w biznesie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2002, pp. 7-10.
  • J. Penc, Role i umiejętności menedżerskie: sekrety sukcesu i kariery, Difin, Warszawa 2005.
  • E.M. Cenker, Negocjacje, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania, Poznań 2002.
  • A. Olsztyńska, Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie [in:] H. Mruk (ed.), Komunikowanie się w biznesie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2002.
  • Building Theories of Organization: The Constitutive Role of Communication, L.L. Putnam, A.M. Nicotera (eds.), Routledge, New York 2009.
  • A. Sołtysik, Wspieranie procesów pozyskiwania, kreowania i utrzymania kapitału ludzkiego w organizacji opartej na wiedzy. Wstępne wyniki badań, „Studia Ekonomiczne” 2015, nr 243, pp. 274-284.
  • A. Sołtysik, M. Żytniewski, A. Sołtysik-Piorunkiewicz, B. Kopka, Modelling of Software Agents in Knowledge-Based Organizations. Analysis of Proposed Research Tools [in:] E. Ziemba (ed.), Information Technology for Management. No. 243, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg 2015, pp. 91-108.
  • A. Sołtysik, M. Żytniewski, R. Kowal, The Outcomes of the Research in Areas of Application and Impact of Software Agents Societies to Organizations So Far. Examples of Implementation in Polish Companies [in:] Proceedings of the 2013 Federated Conference on Computer Science and Information Systems, FedCSIS, Kraków 2013, pp. 1181-1187.
  • R. Tadeusiewicz, Systemy kognitywne − nowy wymiar informatyki ekonomicznej, http://ryszardtadeusiewicz.natemat.pl/75001,systemykognitywne-nowy-wymiarinformatyki-ekonomicznej (accessed: 29.12.2013).
  • J. Stypułkowska, Wprowadzenie do psychologii: Procesy poznawcze, http://www.wsseuczelnia.edu.pl/public (accessed: 19.04.2016).
  • J.M. Zacks, B. Tversky, Event Structure in Perception and Conception, “Psychological Bulletin” 2001, Vol. 127, pp. 3-21.
  • C.A. Bagley, Chapter 6. Embracing Twitter as a Research Tool [in:] J.-E. Mai (ed.), Social Information Research, Emerald Group Publishing, Bingley 2015, pp. 131-147.
  • A. Sołtysik, A. Sołtysik-Piorunkiewicz, M. Żytniewski, Inteligentne interfejsy użytkownika w systemach wszechobecnych [in:] Ł. Kiełtyka (ed.), Technologie informacyjne w funkcjonowaniu organizacji. Zarządzanie z wykorzystaniem multimediów, Wydawnictwo TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń 2013, pp. 417-428.
  • R. Wilensky, PAM [in:] R.C. Schank, C.K. Riesbeck (eds.), Inside Computer Understanding: Five Programs Plus Miniatures, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ 1981, pp. 136-179.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-5a060bbd-d4a7-4bea-bf7f-4ae44c3b653a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.