Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 351 | 121-130

Article title

Koopetycja w grupach kapitałowych

Content

Title variants

EN
Coopetition in business groups

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zawarto rozważania na temat relacji łączących spółki tworzące grupę kapitałową. Celem było rozpoznanie zagadnienia koopetycji w grupach kapitałowych. Analiza funkcjonowania tych podmiotów pokazuje, że mimo iż celem grupy kapitałowej jest współpraca spółek, to nie są one wolne od rywalizacji. W artykule wskazano obszary współpracy i konkurencji oraz znaczenie koopetycji dla funkcjonowania grupy kapitałowej.
EN
The article contains considerations on the relations between enterprises forming a business group. The aim was to identify the issue of coopetition in business groups. The analysis of the business groups functioning shows that although the purpose is cooperation of companies, they are not free of competition. The article also indicates the areas in which cooperation and competition in the business group takes place and the importance of coopetition for the whole business group.

Year

Volume

351

Pages

121-130

Physical description

Contributors

  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Kolegium Zarządzania i Finansów. Instytut Zarządzania

References

  • Albani A., Dietz J. (2009), Current Trends in Modeling Inter-organizational Cooperation, “Journal of Enterprise Information Management”, Vol. 22(3), s. 275-297.
  • Aluchna M. (2010), Kierunki rozwoju polskich grup kapitałowych. Perspektywa międzynarodowa, OW SGH, Warszawa.
  • Aluchna M. (2013), Kooperencja w grupach kapitałowych [w:] J. Cygler, M. Aluchna, E. Marciszewska, M. Witek-Hejduk, G. Materna (red.), Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Barner-Rassmusen W., Bjoerkman I. (2002), Knowledge Sharing between MNC Units: A Social Capital Perspective, 28th EIBA Conference Athens, Greece.
  • Bengtsson M., Kock S. (1999), Cooperation and Competition in Relationships between Competitors in Business Networks, “The Journal of Business & Industrial Marketing”, Vol. 14, Iss. 3, s. 178-194.
  • Birkinshaw J., Hood N. (1998), Multinational Subsidiary Evolution: Capability and Charter Change in Foreign-Owned Subsidiary Companies, “The Academy of Management Review”, Vol. 23(4), s. 773-795.
  • Birkinshaw J., Lingblad M. (2005), Intrafirm Competition and Charter Evolution in the Multibusiness Firm, “Organization Science”, Vol. 16(6), s. 674-686.
  • Bouncken R.B., Gast J., Kraus S., Bogers M. (2015), Coopetition: A Systematic Review, Synthesis, and Future Research Directions, “Review of Managerial Science”, Vol. 9(3), s. 577-601.
  • Cygler J. (2009), Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, OW SGH, Warszawa.
  • Cygler J. (2013), Charakterystyka kooperencji [w:] J. Cygler, M. Aluchna, E. Marciszewska, M. Witek-Hejduk, G. Materna (red.), Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Czakon W. (2007a), Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wyd. AE, Katowice.
  • Czakon W. (2007b), Koopetycja jako niestabilność więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa [w:] A. Potocki (red.), Mechanizmy i obszary przeobrażeń w organizacjach, Difin, Warszawa.
  • Czakon W. (2014), Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high-tech [w:] A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high-tech. Determinanty i dynamika, Placet, Warszawa.
  • Fong C.M., Ho H.L., Weng L.C., Yang K.P. (2007), The Intersubsidiary Competition in an MNE: Evidence from the Greater China Region, “Canadian Journal of Administrative Sciences”, Vol. 24(1), s. 45-57.
  • Galaskiewicz J. (1985), Interorganizational relationship, “Annual Review of Sociology”, Vol. 11(10), s. 281-304.
  • Ghobadi S., D’Ambra J. (2012), Coopetitive Relationships in Cross-functional Software Development Teams: How to Model and Measure? “Journal of Systems and Software”, Vol. 85(5), s. 1098-1104.
  • Grupy przedsiębiorstw w Polsce w 2016 r. (2017), Informacje i Opracowania Statystyczne, GUS, Warszawa.
  • Gupta A.K., Govindarajan V. (2000), Knowledge Flows within Multinational Corporations, “Strategic Management Journal”, Vol. 21, No. 4, s. 473-496.
  • Halal W. (1994), From Hierarchy to Enterprise: Internal Markets Are the New Foundation of Management, “The Academy of Management Executive”, Vol. 8, Iss. 4, s. 69-83.
  • Hansen M. (2002), Knowledge Networks: Explaining Effective Knowledge Sharing in Multiunit Companies, “Organization Science”, Vol. 13, Iss. 3, s. 232-248.
  • Hennart J.-F. (1991), Control in Multinational Firms: The Role of Price and Hierarchy, “Management International Review”, Vol. 31, s. 71-96.
  • Hennart J.-F. (1993), Explaining the Swollen Middle: Why Most Transactions Are a Mix of “Market” and “Hierarchy”, “Organization Science”, Vol. 4(4), s. 529-547.
  • Hill C.W., Hitt M.A., Hoskisson R.E. (1992), Cooperative versus Competitive Structures in Related and Unrelated Diversified Firms, “Organization Science”, Vol. 3(4), s. 501-521.
  • Hung C.J.F. (2002), The Interplays of Relationship Types, Relationship Cultivation, and Relationship Outcomes: How Multinational and Taiwanese Companies Practice Public Relations and Organization-public Relationship Management in China, ProQuest Dissertation Publishing.
  • Jankowska B. (2012), Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wyd. UE, Poznań.
  • Lado A., Boyd N., Hanlon S. (1997), Competition, Cooperation, and the Search for Economic Rents: A Syncretic Model, “Academy of Management Review”, Vol. 22(1), s. 110-141.
  • Luo Y. (2005), Toward Coopetition within a Multinational Enterprise: A Perspective from Foreign Subsidiaries, “Journal of World Business”, Vol. 40(1), s. 71-90.
  • Luo X., Slotegraaf R.J., Pan X. (2006), Cross-functional “Coopetition”: The Simultaneous Role of Cooperation and Competition within Firms, “Journal of Marketing”, Vol. 70(2), s. 67-80.
  • Mierzejewska W., Sopińska A. (2017), Modele współpracy w zakresie prac badawczo-rozwojowych w grupach kapitałowych, „Organizacja i Kierowanie”, vol. 2, s. 357-369.
  • Nalebuff B., Brandenburger A. (1997), Co-opetition: Competitive and Cooperative Business Strategies for the Digital Economy, “Strategy & Leadership”, Nov/Dec, s. 28-33.
  • Osarenkhoe A. (2010a), A Study of Inter-firm Dynamics between Competition and Cooperation – A Coopetition Strategy, “Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management”, Vol. 17(3-4), s. 201-221.
  • Osarenkhoe A. (2010b), A Coopetition Strategy − A Study of inter-firm dynamics between Competition and Cooperation, “Business Strategy Series”, Vol. 11(6), s. 343-362.
  • Park S., Yuhn K. (2012), Has the Korean Chaebol Model Succeeded? “Journal of Economic Studies”, Vol. 39(2), s. 260-274.
  • Phelps N.A., Fuller C. (2000), Multinationals, Intracorporate Competition, and Regional Development, “Economic Geography”, Vol. 76(3), s. 224-243.
  • Romanowska M., Mierzejewska W. (2015), Wewnętrzny rynek grupy kapitałowej jako substytut sieci biznesowych [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Strategie sieci i przedsiębiorstw w sieci, Prace Naukowe WWSZiP, t. 32, Wałbrzych.
  • Schleimer S., Riege A. (2009), Knowledge Transfer between Globally Dispersed Units at BMW, “Journal of Knowledge Management” Vol. 13, Iss. 1, s. 27-41.
  • Stankiewicz M.J. (2005), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, „Dom Organizatora”, Toruń.
  • Stańczyk-Hugiet E. (2011), Koopetycja, czyli dokąd zmierza konkurencja, „Przegląd Organizacji”, nr 5, s. 8-11.
  • Trocki M. (2004), Grupy kapitałowe. Tworzenie i funkcjonowanie, WN PWN, Warszawa.
  • Tsai W. (2002), Social Structure of “Coopetition” within a Multiunit Organization: Coordination, Competition, and Intraorganizational Knowledge Sharing, “Organization Science”, Vol. 13(2), s. 179-190.
  • Van de Ven A.H. (1976), On the Nature, Formation, and Maintenance of Relations among Organizations, “Academy of Management Review”, Vol. 1(4), s. 24-36.
  • Zakrzewska-Bielawska A. (2014), Strategia koopetycji w praktyce firm high-tech [w:] A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Koopetycja w rozwoju firm high-tech. Determinanty i dynamika, Placet, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-5c97e482-e7b4-4b98-b6a4-15c09baa19dd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.