Title variants
Art vs. economy. On artists’ economic choices
Languages of publication
Abstracts
Tematem artykułu jest kwestia komercjalizacji sztuki, która odniesiona została do pytania o miejsce twórczości artystycznej w praktyce gospodarczej. Celem opracowania jest przeanalizowanie wskazanych problemów oraz rozważenie wątpliwości w odniesieniu do traktowania dzieł sztuki jako dóbr rynkowych, a twórczości artystycznej jako działań gospodarczych mających zapewniać dochód artystom. Autorka przedstawia także możliwości alternatywnych rozwiązań tego problemu, jakie proponowane są w ramach ekonomii społecznej.
The subject of the article is an issue of commercialisation of art. The issue is refered to a question concerning a place of art within an economy practice. The aim of the article is analysing these both issues and also considering queries related to treating art as a market product, as well as an art creation as a economic activities providing income to artists. The author presents also alternative solutions of this problem proposed by social economy.
Journal
Year
Volume
Pages
137-149
Physical description
Contributors
author
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Wydział Ekonomii. Katedra Socjologii i Etyki Gospodarczej
References
- Frankiewicz B. (2010), Prawa rynku a świat artystyczny [w:] N. Krzyżanowska, K. Nowak (red.), (Współ)przestrzenie ekonomii i sztuki, Motivex, Poznań, s. 85-90.
- Frey B.S. (2005), What Values Should Count in the Arts? The Tension between Economic Effects and Cultural Value, Institute for Empirical Research in Economics, University of Zurich, Working Paper Series.
- Frey B.S. (2009), Cultural Economics, http://www.bsfrey.ch/articles/D_206_09.pdf (data dostępu: 17.04.2015).
- Galbraith J.K. (2005), Gospodarka niewinnego oszustwa. Prawda naszych czasów, tłum. G. Łuczkiewicz, MT Biznes, Warszawa.
- Iwański M. (2010), Fresh wealth – wprowadzenie do polskiego rynku sztuki [w:] N. Krzyżanowska, K. Nowak (red.), (Współ)przestrzenie ekonomii i sztuki, Motivex, Poznań, s. 55-60.
- Muzyczuk D. (2014), To jest scena, oto inna, a to trzecia. A teraz stwórz galerię [w:] A. Pindera, A. Ptak, W. Szczupacka (red.), Inicjatywy i galerie artystów, Stowarzyszenie SZTUKA CIĘ SZUKA, Toruń, s. 110-119.
- Rogozińska A. (2010), Korporacjonizm jako współczesna forma funkcjonowania międzynarodowych muzeów sztuki współczesnej [w:] N. Krzyżanowska, K. Nowak (red.), (Współ)przestrzenie ekonomii i sztuki, Motivex, Poznań, s. 61-69.
- Szahaj A. (2002), Postmodernizm i kres awangardy (na marginesie pewnego artykułu Andrzeja Osęki) [w:] J. Kmita, J. Sójka, A. Zeidler-Janiszewska (red.), Drogi i ścieżki filozofii kultury, Humaniora, Poznań, s. 210-217.
- Szczupacka W. (2014), Sztuka współpracy – o niehierarchicznym organizowaniu się artystów [w:] A. Pindera, A. Ptak, W. Szczupacka (red.), Inicjatywy i galerie artystów, Stowarzyszenie SZTUKA CIĘ SZUKA, Toruń, s. 100-108.
- Sienicka A. (2011), Spółdzielnia socjalna, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/x/672519 (data dostępu: 17.04.2015).
- Wytrążek W. (2011), Działalność twórcza i artystyczna jako szczególne przypadki działalności gospodarczej, https://pracownik.kul.pl/files/11992/public/Dzialalnosc_tworcza_i_artystyczna_eKUL.pdf (data dostępu: 17.04.2015).
- [www 1] http://biznesspoleczny.pl/artysci-do-spoldzielni/ (data dostępu: 22.04.2015).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-8611
YADDA identifier
bwmeta1.element.cejsh-74f0b954-c46e-41ff-aa68-f5f68a27c9d7