Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 359 | 120-135

Article title

Ocena pozycji konkurencyjnej wybranych spółek akcyjnych przemysłu spożywczego

Content

Title variants

EN
Evaluation of competition position of selected food industry joint stock companies

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest zaprezentowanie metody oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw w odniesieniu do sektora spożywczego. Do analizy zostały wybrane przedsiębiorstwa reprezentujące branżę mięsną obecne na głównym parkiecie GPW: Gobarto S.A., Zakłady Mięsne Henryk Kania S.A., Indykpol S.A. i Tarczyński S.A. Za wyznaczniki pozycji konkurencyjnej przyjęto względny udział w rynku, wskaźniki analizy finansowej (wskaźniki rentowności, kosztów i wartości dodanej) oraz poziom wartości niematerialnych i prawnych. Względny udział w rynku odzwierciedla stopień dostosowania firmy do preferencji odbiorców, z kolei sytuacja finansowa obrazuje skuteczność w generowaniu odpowiednich wyników finansowych. Wykorzystując metodę wielowymiarowej analizy porównawczej, wyznaczono syntetyczny miernik rozwoju (SMR) i następnie dokonano klasyfikacji jednostek (czyli oceny pozycji konkurencyjnej spółek branży mięsnej).
EN
The purpose of this paper is to present a method for assessing the competitive position of food business enterprises. For the analysis were selected companies representing the meat industry, presented on the main floor of the WSE: Gobarto S.A., Meat Processing Plant Henryk Kania SA, Indykpol SA and Tarczyński S.A. For determinants of the competitive position assumed relative market share, financial analysis ratios (profitability ratios, cost ratios and market value added ratio) and the level of intangible assets. Relative market share reflects the degree of adjustment to the preferences of consumers, the financial situation shows effectiveness in generating the corresponding financial results. Using the method of multidimensional comparative analysis, the development index was calculated, and then the classification of companies was made.

Year

Volume

359

Pages

120-135

Physical description

Contributors

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Katedra Gospodarki Opartej na Wiedzy

References

  • Adamkiewicz-Drwiłło H. (2002), Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
  • Dzikowska M., Gorynia M. (2012), Teoretyczne aspekty konkurencyjności przedsiębiorstwa – w kierunku koncepcji eklektycznej? „Gospodarka Narodowa”, nr 4.
  • Flak O., Głód G. (2009), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Pojęcia, definicje, modele. Część 1, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Gierszewska G., Romanowska M. (2003), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Gorynia M., red. (2002), Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Grabowski T. (1994), Wzorzec rynkowego zachowania przedsiębiorstwa [w:] W.J. Otta (red.), Droga do rynku – aspekty mikroekonomiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Łuniewska M., Tarczyński W. (2006), Metody wielowymiarowej analizy porównawczej na rynku kapitałowym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pierścionek Z. (2003), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw, PWN, Warszawa.
  • Porter M.E. (2006), Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa.
  • Stankiewicz M.J. (2005), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo TNOiK „Dom Organizatora”, Toruń.
  • Szczepański J., Szyszko L. (2007), Finanse przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-759a00e0-b24a-4bb4-ab05-395a6c32766c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.