Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 358 | 264-275

Article title

Podatkowe uwarunkowania efektu klienteli w Polsce

Authors

Content

Title variants

EN
Tax conditioning of the clientele effect in Poland

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule oceniono regulacje podatkowe w polskich podatkach dochodowych, umożliwiające zaistnienie efektu klienteli. Oceny dokonano, opierając się na rozwiązaniach teoretycznych. Odwoływały się one do regulacji podatkowych w USA, które stały się drugim układem odniesienia w opracowaniu. Skoncentrowano się głównie na opodatkowaniu dywidend i zysków kapitałowych w polskich podatkach dochodowych, naszkicowano też zmiany opodatkowania w tym obszarze w ostatnich dekadach.
EN
In the paper there have been presented and estimated the tax regulations concerning Polish income taxes enabling the formation of the clientele effect. The estimation has been done on the basis of theoretical consideration. It referred to the tax regulation in the USA, which became another point of reference except for the theoretical solutions. The main idea of the paper was to concentrate on the taxation of dividend and capital gains in Polish income taxes. The changes in the taxation in the discussed area have been outlined for the last decades.

Year

Volume

358

Pages

264-275

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Wydział Nauk Ekonomicznych. Katedra Finansów

References

  • Allen F., Bernardo A.E., Welch I. (2000), A Theory of Dividends Based on Tax Clienteles, „Journal of Finance”, Vol. 60, No. 6, s. 2499-2536.
  • DeAngelo H., DeAngelo L., Skinner D.J. (2008), Corporate Payout Policy, „Foundations and Trends in Finance”, Vol. 3, No. 2-3, s. 95-287.
  • Elton E.J., Gruber M.J. (1970), Marginal Stockholder Tax Rates and the Clientele Effects, „Review of Economics and Statistics”, February, Vol. 52, No. 1.
  • Kawano L. (2011), The Dividend Clientele Hypothesis: Evidence from the 2003 Tax Act, The Department of the Treasury, Office of Tax Analysis Working Paper, no.102, s. 1-64.
  • Messere K.C. (1993), Tax Policy in OECD Countries, Choices and Conflicts, IBDF Publications BV, Amsterdam 1993.
  • Miller M. (1977), Debt and Taxes, „Journal of Finance”, No. 32 (May), s. 261-276.
  • Miller M.H., Modigliani F. (1961), Dividend Policy, Growth and the Valuation of Shares, „Journal of Business”, Vol. 34, No. 4, s. 411-433.
  • Mintz J. (1995), The Corporation Tax, „Fiscal Policy”, Vol. 16, No. 4, s. 23-68.
  • Modligliani F., Miller M.H. (1963), Corporate Income Taxes and the Cost of Capital: A Correction, „American Economic Review”, Vol. 53, No. 3, s. 433-443.
  • Uchman J. (2017), Wypłaty dywidend spółek giełdowych z udziałem kapitałowym otwartych funduszy emerytalnych, „Acta Universitas Lodzensis, Folia Oeconomica”, nr 3(329), s. 179-192.
  • Ustawa (1991) z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zmianami.
  • Ustawa (1992) z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych ze zmianami.
  • Worldwide Tax Summaries, 2017, PWC, http://taxsummaries.pwc.com/uk/taxsummaries/wwts.nsf/ID/PPAA-85RDKF.
  • Zyguła A. (2016), Efekt klienteli dywidendowej- teoria i praktyka rozwiniętych rynków kapitałowych, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 1(79), s. 159-169.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-7d8a1d38-b43d-4f82-b8b0-10de66eaa8ac
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.