Title variants
WOMEN’S DAY AS EXPERIENCED BY MEN AND WOMEN
Languages of publication
Abstracts
The author describes the results of empirical research (in the years 2005–2009) into the process of constructing the meaning of Women’s Day in various generational groups of men and women. The ‘communist contamination’ of the 8th of March holiday turns out to be particularly important in terms of meaning. The groups studied have made, in this context, a new ‘localisation’ of the holiday in the sphere of their own experiences. Women’s Day appears as a phenomenon entangled in the discourses of adoration and emancipation, as well as in the settling of accounts with the Polish People’s Republic and feminism.
Publisher
Journal
Year
Volume
Issue
Pages
61-81
Physical description
Contributors
author
- Uniwersytet Gdański, pedlk@univ.gda.pl
References
- Bourdieu Pierre, 2002, Questions de sociologie, Editions de Minuit, Paris.
- Kopciewicz Lucyna (red.), 2009, Dzień Kobiet w mediach. Międzynarodowe stadium porównawcze, Wydawnictwo Wschód-Zachód, Łódź.
- Kopciewicz Lucyna, 2011, „W dniu ich święta”. Przemoc symboliczna, media i podmiot kobiecy w świadomości grup pokoleniowych, Impuls, Kraków.
- Matynia Elżbieta, 2008, Demokracja performatywna, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław. Sztompka Piotr, Bogunia-Borowska Małgorzata (red.), 2008, Socjologia codzienności, Znak, Kraków. Titkow Anna, 1995, Kobiety pod presją? Proces kształtowania się tożsamości, w: Anna Titkow, Henryk Domański (red.), Co to znaczy być kobietą w Polsce?, IFiS PAN, Warszawa.
- Walczewska Sławomira, 2006, Damy, rycerze i feministki. Kobiecy dyskurs emancypacyjny w Polsce, eFKa, Kraków.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.cejsh-899066f2-3999-4794-804d-0f83c6820c78