PL EN


2018 | 362 | 318-329
Article title

Zarządzanie marką w aspekcie rozwoju koncepcji dynamicznych zdolności marketingowych

Authors
Content
Title variants
EN
Brand management in the aspect of developing the concept of dynamic marketing capabilities
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł prezentuje wybrane aspekty zarządzania marką, wpisujące się w koncepcję dynamicznych zdolności marketingowych przedsiębiorstwa. Omówiono zagadnienia związane z teorią dynamicznych zdolności organizacji jako płaszczyzny rozwoju dla koncepcji dynamicznych zdolności marketingowych. Wskazano na kluczowe rutyny z perspektywy zarządzania marką, które są egzemplifikacją dynamicznych zdolności marketingowych. W aspekcie zmieniających się uwarunkowań rynkowych zwrócono uwagę na kierunki rozwoju procesu zarządzania marką umożliwiające zdobycie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
EN
The article presents selected aspects of brand management that fit into the concept of dynamic marketing capabilities of the company. Issues related to the theory of dynamic organizational capabilities as a development platform for the concept of dynamic marketing capabilities are discussed. The key routines from the perspective of brand management have been pointed out, which are an exemplification of dynamic marketing capabilities. In the aspect of changing market conditions, the directions of development of the brand management process enabling the acquisition of a competitive advantage of the company were indicated.
Year
Volume
362
Pages
318-329
Physical description
Contributors
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Wydział Informatyki i Komunikacji. Katedra Zarządzania Relacjami Organizacji
References
  • Amit R., Schoemaker P.J.H. (1993), Strategic Assets and Organizational Rent, „Strategic Management Journal”, Vol. 14, No. 1.
  • Barney J.B. (2001), Resource-based Theories of Competitive Advantage: A Ten-year Retrospective on the Resource-based View, „Journal of Management”, Vol. 27, No. 6.
  • Bruni D.S., Verona G. (2009), Dynamic Marketing Capabilities in Science-based Firms: An Exploratory Investigation of the Pharmaceutical Industry, „British Journal of Management”, Vol. 20, No. S1.
  • Dias Á., Pereira R. (2017), Dynamic Capabilities and Marketing Capabilities in Portugal, „Academia Revista Latinoamericana de Administración”, Vol. 30, Iss. 3.
  • Fahy J., Hooley G., Cox T., Beracs J., Fonfara K., Snoj B. (2000), The Development and Impact of Marketing Capabilities in Central Europe, „Journal of International Business Studies”, Vol. 31, No. 1.
  • Fang E., Zou S. (2009), Antecedents and Consequences of Marketing Dynamic Capabilities in International Joint Ventures, „Journal of International Business Studies”, Vol. 40, No. 5.
  • France C., Merrilees B., Miller D. (2015), Customer Brand Co-creation: A Conceptual Model, „Marketing Intelligence & Planning”, Vol. 33, Iss. 6.
  • Gnizy I., Baker W.E., Grinstein A. (2014), Proactive Learning Culture: A Dynamic Capability and Key Success Factor for SMEs Entering Foreign Markets, „International Marketing Review”, Vol. 31, Iss. 5.
  • Helfat C.E., Peteraf M.A. (2003), The Dynamic Resource-based View: Capability Lifecycles, „Strategic Management Journal”, Vol. 24(10).
  • Hollebeek L.D., Chen T. (2014), Exploring Positively Versus Negatively-valenced Brand Engagement: A Conceptual Model, „Journal of Product & Brand Management”, Vol. 23, No. 1.
  • Kall J. (2006), Istota marki, „Integracja Europejska”, 3.
  • Kamboj S., Rahman Z. (2015), Marketing Capabilities and Firm Performance: Literature Review and Future Research Agenda, „International Journal of Productivity and Performance Management”, Vol. 64, No. 8.
  • Kao T.-Y., Yang M.-H., Wu J.-T.B., Cheng Y.-Y. (2016), Co-creating Value with Consumers Through Social Media, „Journal of Services Marketing”, Vol. 30, Iss. 2.
  • Kogut B., Zander U. (1992), Knowledge of the Firm, Combinative Capabilities, and the Replication of Technology, „Organization Science”, Vol. 3, No. 3.
  • Konwar Z., Papageorgiadis N., Ahammad M.F., Tian Y., McDonald F., Wang Ch. (2017), Dynamic Marketing Capabilities, Foreign Ownership Modes, Sub-national Locations and the Performance of Foreign Affiliates in Developing Economies, „International Marketing Review”, Vol. 34, Iss. 5.
  • Krasnikov A., Jayachandran S. (2008), The Relative Impact of Marketing, Research-and- Development, and Operations Capabilities on Firm Performance, „Journal of Marketing”, Vol. 72, No. 4.
  • Landroguez S.M., Barroso Castro C., Cepeda‐Carrión G. (2011), Creating Dynamic Capabilities to Increase Customer Value, „Management Decision”, Vol. 49, Iss. 7.
  • Liu G., Eng T.-Y., Takeda S. (2015), An Investigation of Marketing Capabilities and Social Enterprise Performance in the UK and Japan, „Entrepreneurship: Theory & Practice”, Vol. 39, No. 2.
  • Mitręga M. (2016), Dynamiczne zdolności marketingowe jako obiekt badań w zarządzaniu, „Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 422.
  • Mohamud M., Sarpong D. (2016), Dynamic Capabilities: Towards an Organizing Framework, „Journal of Strategy and Management”, Vol. 9, Iss. 4.
  • Ngo L.V., O'Cass, A. (2012), In Search of Innovation and Customer‐related Performance Superiority: The Role of Market Orientation, Marketing Capability, And Innovation Capability Interactions, „Journal of Product Innovation Management”, 29(5).
  • Peteraf M.A., Barney J.B. (2003), Unraveling the Resource-based Tangle, „Managerial & Decision Economics”, Vol. 24, No. 4.
  • Ries A., Ries R. (2000), 22 niezmienne prawa zarządzania marką, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  • Rosenthal B., Brito E.P.Z. (2017), The Brand Meaning Co-creation Process on Facebook, „Marketing Intelligence & Planning”, Vol. 35, Iss. 7.
  • Schivinski B., Łukasik P. (2014), Rozwój badań nad kapitałem marki bazującym na konsumencie-przegląd literatury, „Marketing i Rynek”, 11.
  • Schultz D. (2016), Market Brand Equity: Lost in Terminology and Techniques?, „Journal of Product & Brand Management”, Vol. 25, No. 6.
  • Teece D.J., Pisano G., Shuen A. (1997), Dynamic Capabilities and Strategic Management, „Strategic Management Journal”, 18(7).
  • Veloutsou C., Guzmán F. (2017), The Evolution of Brand Management Thinking Over the Last 25 Years as Recorded in the Journal of Product and Brand Management, „Journal of Product & Brand Management”, Vol. 26, Iss. 1.
  • Wang C.L., Senaratne C., Rafiq M. (2015), Success Traps, Dynamic Capabilities and Firm Performance, „British Journal of Management”, Vol. 26, No. 1.
  • Wang Y., Lo H.P., Chi R., Yang Y. (2004), An Integrated Framework for Customer Valueand Customer-relationship-management Performance: A Customer-based Perspective from China, „Managing Service Quality”, Vol. 14, No. 2/3.
  • Witczak O. (2017), Wymiary zaangażowania konsumenta wobec marki w budowaniu sieci relacji, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XVIII, z. 4, cz. II.
  • Yung-Chul K. (2013), Learning orientation, dynamic Capabilities and Performance in Korean High-tech Ventures, „Advances in Management”, 6.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-8611
YADDA identifier
bwmeta1.element.cejsh-b306c340-45ae-4149-89c7-222f85f7939a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.