PL EN


2019 | 380 | 79-93
Article title

Wpływ rodzaju akcjonariusza sprzedającego na poziom niedowartościowania akcji w pierwszej ofercie publicznej: wnioski z GPW w Warszawie

Content
Title variants
EN
The influence of the type of selling shareholder on the level of IPO underpricing: evidence from the Warsaw Stock Exchange
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Niedowartościowanie akcji podczas IPO jest zjawiskiem powszechnie występującym, niezależnie od szerokości geograficznej. W ciągu ostatnich lat powstało wiele teorii je tłumaczących. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie poziomu niedowartościowania akcji oferowanych podczas IPO ze względu na rodzaj akcjonariusza sprzedającego. Rozróżnienie rodzaju akcjonariusza sprzedającego zakłada zastosowanie podziału na inwestora strategicznego, finansowego oraz Skarb Państwa. Ze względu na ujęcie pełnego cyklu koniunkturalnego analizie poddano pierwsze oferty publiczne na GPW w Warszawie w latach 2005-2017. Uzyskane wyniki badań wskazują, że średni poziom niedowartościowania akcji w IPO jest różny ze względu na rodzaj akcjonariusza sprzedającego.
EN
IPO underpricing is a common phenomenon for stock markets around the world. Over the last years, many theories have been developed to explain this issue. The purpose of this paper is to investigate the degree of IPO underpricing in Poland considering the type of the selling shareholder. The distinction between the types of a selling shareholder assumes the division into three groups: strategic investor, financial investor and state treasury. In order to include the full economic cycle, the initial public offerings on the Warsaw Stock Exchange in the years 2005-2017 were subject to the analysis. The results of this study found that the average level of the IPO underpricing is different depending on the type of the selling shareholder.
Year
Volume
380
Pages
79-93
Physical description
Contributors
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie
References
  • Adamska A. (2017), Publiczna oferta akcji – perspektywa ładu korporacyjnego, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 5(89), cz. 2, s. 475-484.
  • Baker M., Wurgler J. (2002), Market Timing and Capital Structure, “The Journal of Finance”, Vol. 57, No. 1, s. 1-32.
  • Baron D.P. (1982), A Model of Demand for Investment Banking Advising and Distribution Services for New Issues, “Journal of Finance”, Vol. 37, s. 955-976.
  • Bias B., Perotti E. (2002), Machiavellian Privatization, “American Economic Review”, Vol. 92, s. 240-258.
  • Brennan M.J., Franks J. (1997), Underpricing, Ownership and Control in Initial Public Offerings of Equity Securities in the U.K., “Journal of Financial Economics”, Vol. 45, s. 391-413.
  • Chemmanur T., Fulghieri P. (1995), A Theory of the Going-Public Decision, “Review of Financial Studies”, Vol. 12, s. 249-279.
  • Cornanic A., Novak J. (2013), Signaling by Underpricing the Initial Public Offerings of Primary Listings in an Emerging Market, https://ssrn.com/abstract=2273470 [dostęp: 30.04.2018].
  • Czapiewski L., Jewartowski T., Kałdoński M., Mizerka J. (2012), Determinanty natychmiastowych stóp zwrotu z akcji spółek Skarbu Państwa dokonujących pierwotnych ofert publicznych, https://www.researchgate.net/publication/255998838 [dostęp: 30.04.2018].
  • Draho J. (2004), The IPO Decision: Why and How Companies Go Public, Cheltenham, UK.
  • Ginblatt M., Hwang C.Y. (1989), Signalling and the Pricing of New Issues, “Journal of Finance”, Vol. 44, s. 393-420.
  • Ibbotson R.G. (1975), Price Performance of Common Stock New Issue, “Journal of Financial Economics”, Vol. 2, Iss. 3, s. 235-272.
  • Ibbotson R.G., Sindelar J.L., Ritter J.R. (1988), Initial Public Offerings, “Journal of Applied Corporate Finance”, Vol. 1, s. 37-45.
  • James C., Wier P. (1990), Borrowing Relationships, Intermediation and the Cost of Issuing Public Securities, “Journal of Financial Economics”, Vol. 28, s. 149-171.
  • Jelic R., Briston R. (2003), Privatisation Initial Public Offerings: The Polish Experience, “European Financial Management”, Vol. 9, No. 4, s. 457-484.
  • Jewartowski T., Lizińska J. (2012), Short- and Long-Term Performance of Polish IPOs, “Emerging Markets Finance and Trade”, Vol. 48, Iss. 2, s. 59-75.
  • Katti S., Phani B.V. (2016), Underpricing of Initial Public Offerings: A Literature Review, “Universal Journal of Accounting and Finance”, Vol. 4(2), s. 35-52.
  • Kooli M., Suret J.-M. (2001), The Underpricing of Initial Public Offerings: Further Canadian Evidence, Série Scientifique. Scientific Series, 2001s-50.
  • Lee J.S., Kuo C.T., Yen P.H. (2011), Market States and Initial Returns: Evidence from Taiwanese IPOs, “Emerging Markets Finance and Trade”, Vol. 47, Iss. 2, s. 6-20.
  • Lee P., Taylor S., Walter T. (1999), IPO Underpricing Explanations: Implications from Investor Application and Allocation Schedules, “Journal of Financial and Quantitative Analysis”, Vol. 34(4), s. 425-444.
  • Ljungqvist A. (1997), Pricing Initial Public Offerings: Further Evidence from Germany, “European Economic Review”, Vol. 41, Iss. 7, s. 1309-1320.
  • Ljungqvist A. (2004), IPO Underpricing: Empirical Corporate Finance, NYU Press, New York.
  • Ljungqvist A., Nanda V., Singh R. (2006), Hot Markets Investor Sentiment and IPO Pricing, “Journal of Business”, Vol. 79, Iss. 4, s. 1667-1702.
  • Ljungqvist A., Wilhelm W.J. (2008), IPO Pricing in the Dot-com Bubble, NYU Working Paper No. FIN-01-061.
  • Logue D. (1973), Premia on Unseasoned Equity Issues, “Journal of Economics and Business”, Vol. 25, s. 1965-1969.
  • Loughran T., Ritter J.R. (1995), The New Issues Puzzle, “Journal of Finance”, Vol. 50, Iss. 1, s. 23-51.
  • Loughran T., Ritter J.R., Rydqvist K. (1994), Initial Public Offerings: International Insights, “Pacific-Basin Finance Journal”, Vol. 2, s. 165-199.
  • Pomykalski P., Domagalski M. (2015), IPO Underpricing and Financial Analysts’ Forecast Accuracy in Poland, “Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica”, Vol. 1, T. 310, s. 117-132.
  • Reilly F.K. (1977), New Issues Revisited, “Financial Management”, Vol. 6, s. 28-42.
  • Ritter J.R. (1984), The “Hot Issue” Market of 1980, “The Journal of Business”, Vol. 57, No. 2, s. 215-240.
  • Ritter J.R., Welch I. (2002), A Review of IPO Activity, Pricing, and Allocations, “Journal of Finance”, Vol. 57, s. 1795-1828.
  • Rock K. (1986), Why New Issues Are Underpriced, “Journal of Financial Economics”, Vol. 15, s. 187-212.
  • Ruud J.S. (1993), Underwriter Price Support and the IPO Underpricing Puzzle, “Journal of Financial Economics”, Vol. 34, s. 135-151.
  • Rydqvist K., Hogholm R. (1995), Going Public in the 1980s: Evidence from Sweden, “European Financial Management”, Vol. 1, s. 287-315.
  • Sherman A.E. (2005), Global Trends in IPO Methods: Book Building versus Auctions with Endogenous Entry, “Journal of Financial Economics”, Vol. 78, s. 615-649.
  • Sosnowski T. (2015), Czas realizacji pełnego wyjścia z inwestycji funduszy private equity na GPW w Warszawie, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio H, Vol. 49, No. 4, s. 527-538.
  • Stoughton N.M., Zechner J. (1998), IPO Mechanism, Monitoring and Ownership Structure, “Journal of Financial Economics”, Vol. 49, s. 45-78.
  • Szyszka A. (2014), Factors Influencing IPO Decisions. Do Corporate Managers Use Market and Corporate Timing? A Survey, “International Journal of Management and Economics”, Vol. 42(1), s. 30-39.
  • Wei Leong M.S., Sundarasen S. (2015), IPO Initial Returns and Volatility: A Study in an Emerging Market, “The International Journal of Business and Finance Research”, Vol. 9(3), s. 71-82.
  • Welch I. (1989), Seasoned Offerings, Imitation Costs, and the Underpricing of Initial Public Offerings, “The Journal of Finance”, Vol. 44(2), s. 421-449.
  • Wilhelm W.J. (2005), Bookbuilding, Auctions, and the Future of the IPO Process, “Journal of Applied Corporate Finance”, Vol. 17, s. 55-66.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-8611
YADDA identifier
bwmeta1.element.cejsh-c4b99923-860e-491c-bef2-1a570a61edcf
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.