Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 367 | 24-34

Article title

Wymiary internacjonalizacji branży w badaniach jej efektywności

Content

Title variants

EN
Industry internationalization dimensions in industry efficiency research

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Mimo iż mezoekonomiczna perspektywa badawcza nabiera coraz większego znaczenia, a analizy poziomu branżowego są podejmowane coraz chętniej, ujęcie to nadal stanowi mało poznany aspekt. W niniejszym artykule podjęto kwestię zależności pomiędzy poziomem (i wymiarami) internacjonalizacji branży a jej finansową efektywnością. Badania empiryczne przeprowadzono na próbie 441 branż polskiej gospodarki.
EN
Although research based on the mesoeconomic perspective is gaining momentum and the industry aspects are brought to light, it is still a relatively underresearched area. The following article describes the dependencies between industry internationalization degree (and its dimensions) and industry financial efficiency. The empirical study is based on 441 production and non-production industries in Poland.

Year

Volume

367

Pages

24-34

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Wydział Gospodarki Międzynarodowej. Katedra Konkurencyjności Międzynarodowej

References

  • Fischer E., Reuber B. (2008), Survival of the Fittest. Which SMEs Internationalize Most Extensively and Effectively? Conference Board of Ottawa, Ottawa.
  • Gasparski W. (1999), Prakseologia, Oficyna Wydawnicza Warszawskiej Szkoły Zarządzania Szkoły Wyższej, Warszawa.
  • Gorynia M. (1995), Mezoekonomia – modele samoregulacji branży, „Ekonomista”, nr 5-6, s. 816-837.
  • Gorynia M. (2009), Teoretyczne aspekty konkurencyjności [w:] M. Gorynia, E. Łaźniewska (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, WN PWN, Warszawa.
  • Gorynia M. (2010), Konkurencyjność w ujęciu mikroekonomicznym [w:] M. Gorynia, E. Łaźniewska (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, WN PWN, Warszawa.
  • Gorynia M. (2017), Nauki ekonomiczne wobec globalnych i regionalnych wyzwań drugiej dekady XXI wieku [w:] C. Zając (red.), Nauki Ekonomiczne w XXI wieku – dylematy, wyzwania, perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław, s. 11-22.
  • GUS (2006), Zasady metodyczne budowy Polskiej Klasyfikacji Działalności, www.stat.gov.pl.
  • Knight G.A., Cavusgil S.T. (2004), Innovation, Organizational Capabilities, and the Born-global Firm, “Journal of International Business Studies”, Vol. 35, No. 1, s. 124-141.
  • Makhija M.V., Kim K., Williamson S.D. (1997), Measuring Globalization of Industries Using a National Industry Approach: Empirical Evidence across Five Countries and over Time, “Journal of International Business Studies”, Vol. 28, No. 4, s. 679-710.
  • Marshall A. (1972), Principles of Economics, Macmillan, London.
  • Pierścionek Z. (2008), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, WN PWN, Warszawa.
  • Porter M.E. (1986), Competition in Global Industries, Harvard Business School Press, Boston.
  • Porter M.E. (1998), The Competitive Advantage of Nations, Free Press, New York.
  • Robinson J. (1969), The Economics of Imperfect Competition, London.
  • Rodriguez A., Nieto M.J. (2012), The Internationalization of Knowledge-intensive Business Services: The Effect of Collaboration and the Mediating Role of Innovation,“The Service Industries Journal”, Vol. 30, No. 5, s. 1057-1075.
  • Ruigrok W., Amann W., Wagner H. (2007), The Internationalization-performance Relationship at Swiss Firms: A Test of the S-shape and Extreme Degrees of Internationalization, “Management International Review”, Vol. 47, No. 3, s. 349-368.
  • Shearmur R., Doloreux D., Laperriere A. (2015), Is the Degree of Internationalization Associated with the Use of Knowledge Intensive Services or with Innovation? “International Business Review”, Vol. 24, No. 3, s. 457-465.
  • Skawińska E. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście, WN PWN, Warszawa-Poznań.
  • Stewart D.B. (1997), Domestic Competitive Strategy and Export Marketing Strategy: The Impact of Fit on the Degree of Internationalisation of SMEs, “Journal of Marketing Management”, Vol. 13, s. 105-117.
  • Sullivan D. (1994), Measuring the Degree of Internationalisation of a Firm, “Journal of International Business Studies”, Vol. 25, No. 2, s. 325-342.
  • Szymura-Tyc M. (2013), Measuring the Degree of Firms’ Internationalization at Their Early Stages of International Commitment, “Journal of Economics and Management”, Vol. 13, s. 101-118.
  • Trąpczyński P. (2014), Determinanty efektywności zagranicznych inwestycji bezpośrednich w procesie umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw, Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań (rozprawa doktorska).
  • Venkatraman N., Ramanujam V. (1986), Measurement of Business Performance in Strategy Research: A Comparison of Approaches, “The Academy of Management Review”, Vol. 11, No. 4, s. 801-814.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2083-8611

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-d3b68861-a732-4a66-ab8a-df015a7db136
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.