PL EN


2018 | 372 | 20-34
Article title

Geneza i kierunki rozwoju ruchu Fair Trade

Content
Title variants
EN
Fair Trade’s origin and development directions
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Fair Trade (Sprawiedliwy Handel) to oddolna, społeczno-biznesowa, dynamicznie rozwijająca się inicjatywa o zasięgu międzynarodowym, której głównym celem jest walka z ubóstwem i marginalizacją najbiedniejszych producentów w krajach globalnego Południa. Celem artykułu jest analiza kierunków rozwoju ruchu Fair Trade ze szczególnym uwzględnieniem genezy tego zjawiska oraz dylematów, z jakimi ma ono obecnie do czynienia. Na szczególną uwagę zasługuje duża różnorodność podmiotów działających w ramach ruchu Fair Trade i rosnąca liczba certyfikatów przy jednoczesnym dążeniu ruchu do zwiększenia swej integralności, coraz większa obecność produktów Sprawiedliwego Handlu na rynku konwencjonalnym i dopasowywanie strategii działania do zmieniających się warunków rynkowych oraz rosnąca świadomość konsumentów na rynkach państw wysoko rozwiniętych na temat globalnych nierówności dochodowych i złych warunków życia producentów z Południa.
EN
Fair Trade is a grassroots, socio-business, dynamically developing international initiative, whose main goal is to fight against poverty and the marginalization of the poorest producers in the Global South countries. The aim of the paper is to analyze the development trends of the Fair Trade movement with particular emphasis on the genesis of this phenomenon and the dilemmas which it currently has to deal with. Particularly noteworthy is the large diversity of entities operating and the growing number of certificates functioning within the Fair Trade movement while striving to increase their integrity, the increasing presence of Fair Trade products on the mainstream market and the adaptation of the strategies of the movement to changing market conditions and the growing awareness of high developed markets’ consumers about the global income inequalities and dramatic living conditions of producers from the South.
Year
Volume
372
Pages
20-34
Physical description
Contributors
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Wydział Gospodarki Międzynarodowej. Katedra Europeistyki
References
  • Arnould E.J., Plastina A., Ball D. (2009), Does Fair Trade Deliver on Its Core Value Proposition? Effects on Income, Educational Attainment, and Health in Three Countries, “Journal of Public Policy and Marketing”, Vol. 28(2), s. 186-201.
  • Bäthge S. (2015), Does Fair Trade Change Society? Executive Summary: Final Report, https://www.fairtradedeutschland.de/fileadmin/DE/mediathek/pdf/fairtrade_society_study_short_version_EN.pdf (dostęp: 12.09.2018).
  • Bacon Ch. (2005), Confronting the Coffee Crisis: Can Fair Trade, Organic, and Specialty Coffee Reduce Small-Scale Farmer Vulnerability in Northern Nicaragua? “World Development”, Vol. 33(3), s. 497-511.
  • Claar V.V. (2011), „Sprawiedliwy” handel? Czy Fair Trade rzeczywiście zwalcza problem ubóstwa, Wydawnictwo Prohibita, Warszawa.
  • Collier P. (2007), The Bottom Billion, Oxford University Press, New York.
  • Dalvai R. (2012), The Metamorphosis of Fair Trade, “Fair World Project” Fall, s. 7-8, http://fairworldproject.org/wpcontent/uploads/2012/09/FWP_Fall_publication_2012_Page_08-09.pdf (dostęp: 8.09.2018).
  • Dam P. van (2018), Wereldverbeteraars. Een geschiedenis van fair trade, Amsterdam University Press, Amsterdam.
  • Dragusanu R., Giovannucci D., Nunn N. (2014), The Economics of Fair Trade, “Journal of Economic Perspectives”, Vol. 28(3), s. 217-236.
  • Dragusanu R., Nunn N. (2014), The Impacts of Fair Trade Certification: Evidence from Coffee Producers in Costa Rica, https://scholar.harvard.edu/nunn/publications/ impacts-fair-trade-certification-evidence-coffee-producers-costa-rica (dostęp: 7.08.2018).
  • Grącik-Zajaczkowski M. (2012), Fair Trade jako narzędzie pomocy dla producentów z krajów rozwijających się. Prawda czy mit? [w:] K. Żukrowska (red.), Harnessing Globalization, czyli ujarzmianie globalizacji, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 93-118.
  • Hiscox M.J., Smyth N.F.B. (2011), Is There Consumer Demand for Fair Labor Standards? Evidence from a Field Experiment, http://papers.ssrn.com/sol3 /papers.cfm?abstract_id=1820642 (dostęp: 13.08.2018).
  • Hwang K., Kim H. (2018), Are Ethical Consumers Happy? Effects of Ethical Consumers’ Motivations Based on Empathy versus Self-Orientation on Their Happiness, “Journal of Business Ethics”, Vol. 151(2), s. 579-598.
  • Janvry A. de, McIntosh C., Sadoulet C. (2012), Fair Trade and Free Entry: Can a Disequilibrium Market Serve as a Development Tool? University of California, Berkeley, https://are.berkeley.edu/~esadoulet/papers/FT%20paper%20121221.pdf (dostęp: 30.08.2018).
  • Jastrzębska E. (2012), Korporacje transnarodowe a Fair Trade, „Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Studia i Prace / Szkoła Główna Handlowa”, nr 4, s. 29-49.
  • Martens D., Orbie J. (2018), The European Union and Fair Trade: Hands off? [w:] S. Khorana, M. Garcia (red.), Handbook on the EU and International Trade, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, s. 281-295.
  • Méndez V.E., Bacon C.M., Olson M., Petchers S., Herrador D., Carranza C., Trujillo L., Guadarrama-Zugasti C., Cordón A., Mendoza A. (2010), Effects of Fair Trade and Organic Certifications on Small-Scale Coffee Farmer Households in Central America and Mexico, “Renewable Agriculture and Food Systems”, Vol. 25(3), s. 236-251.
  • Nicholls A., Opal C. (2005), Fair Trade: Market-Driven Ethical Consumption, Sage Publications, London.
  • Sáenz-Segura F., Zúñiga-Arias G. (2009), Assessment of the Effect of Fair Trade on Smallholder Producers in Costa Rica: A Comparative Study in the Coffee Sector [w:] The Impact of Fair Trade, R. Ruerd (ed.), Wageningen Academic Publishers, Wageningen, s. 117-135.
  • Sama C., Crespo-Cebada E., Diaz-Caro C., Escribano M., Mesías M.J. (2018), Consumer Preferences for Foodstuffs Produced in a Socio-Environmentally Responsible Manner: A Threat to Fair Trade Producers? “Ecological Economics”, Vol. 150(C), s. 290-296.
  • Schmelzer M. (2007), Fair Trade – in or against the Market? Research Paper for Sociology, No. 190, University of California, Berkeley, http://www.threefolding.org/download/2007-01-001.pdf (dostęp: 5.09.2018).
  • “The Economist” (2006), Voting with Your Trolley. Can You Really Change the World Just by Buying Certain Foods? December 7, https://www.economist.com/specialreport/2006/12/07/voting-with-your-trolley (dostęp: 10.09.2018).
  • Weber J. (2011), How Much More Do Growers Receive for Fair Trade-Organic Coffee? “Food Policy”, Vol. 36(5), s. 678-685.
  • [www 1] http://fairtrade-advocacy.org/about-fair-trade/what-is-fair-trade/193-what-isfair-trade (dostęp: 3.07.2018).
  • [www 2] https://www.flocert.net/about-flocert/ (dostęp: 10.09.2018).
  • [www 3] https://wfto.com (dostęp: 18.08.2018).
  • [www 4] https://newefta.org (dostęp: 18.08.2018).
  • [www 5] https://www.sprawiedliwyhandel.pl/pl/karta-zasad-sprawiedliwego-handlu/ (dostęp: 18.09.2018).
  • [www 6] https://www.sprawiedliwyhandel.pl/pl/miedzynarodowa-karta-sprawiedliwegohandlu-the-international-fair-trade-charter/ (dostęp: 11.09.2018).
  • [www 7] https://issuu.com/fairtradewfto/docs/2016_annual_report_of_wfto-digital_ (dostęp: 19.08.2018).
  • [www 8] https://wfto.com/sites/default/files/WFTO%202015%20Annual%20Report.pdf (dostęp: 1.09.2018).
  • [www 9] https://www.fairtrade.net/about-fairtrade/the-fairtrade-marks/fairtrade-program-mark.html (dostęp: 10.09.2018).
  • [www 10] http://www.garstangfairtrade.org.uk (dostęp: 10.09.2018).
  • [www 11] https://www.sprawiedliwyhandel.pl/pl/poczatki-ruchu-sprawiedliwego-handlu-w-polsce/ (dostęp: 11.09.2018).
  • [www 12] https://spolecznosci.fairtrade.org.pl/ (dostęp: 11.09.2018).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-8611
YADDA identifier
bwmeta1.element.cejsh-f03d1521-614c-43b8-b5e7-f6d1e1ecfa9d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.