Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 15 | 166-179

Article title

Co starego w fotografii? Czyli kilka uwag o hamulcach praktyk wizualnych

Content

Title variants

EN
What Is Old in Photography? Several Thought on the Limits of Visual Arts

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
The paper is based on two research and artistic projects focusing on social aspects of photography. It describes “conservatism of photography” – habits opposing new usages and interpretations of pictures – in two ways. First, it applies to everyday amateur practices – using cameras, creating, sharing, watching and archiving pictures. Second, it refers to the conservatism of scholars and some research trends in visual sociology and anthropology.

Keywords

Contributors

References

  • 1 Za co lubię fotografię?, organizacja: Instytut Socjologii UAM i Fundacja SPOT, kuratorzy: Maciej Frąckowiak i Monika Rosińska, Poznań, 2009. Internetowa strona projektu – http:// spotmag.pl/?tag=za-co-lubie-fotografie (Dostęp: 17 września 2010).
  • 2 Por. A. Schütz, Społeczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania, przeł. A. Jasińska-Kania, [w:] Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki, Marek Ziółkowski (red.) Współczesne teorie socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006, s. 867–893.
  • 3 Określenie Johna Grady’ego, zob. J. Grady, Visual sociology [w:] C. D. Bryant, D. L. Peck (red.) 21st Century Sociology. Specialty Fields, Sage, Thousand Oaks 2007, s. 64.
  • 4 Zob. G. Rose, Interpretacja materiałów
  • wizualnych, przeł. E. Klekot, PWN,
  • Warszawa 2010.
  • 5 Zob. np. D. Miller, Why some things matter, [w:] tegoż (red.) Material Cultures. Why Some Things Matter?, Taylor & Francis Group, London 1998, s. 3–21.
  • 6 Na dowód przywołać można jeden z ostatnich tekstów Rafała Drozdowskiego, o symptomatycznym tytule Radykalny program socjologii wizualnej: wszystko tylko nie obrazy! [w:] M. Michałowska i P. Wołyński (red.) Społeczne dyskursy sztuki fotografii, ASP, Poznań 2010, s. 45-60; czy napisaną wspólnie z Markiem Krajewskim książkę Za fotografię (w druku).
  • 7 Zob. np. K. Olechnicki, Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, WAiP, Warszawa 2009.
  • 8 W. J. Mitchell, The Reconfigured Eye:
  • Visual Truth in the Post-photographic Era,
  • MiT Press, Cambridge-London 1994.
  • 9 Filozof przypomina, że postmodernism nie tyle sięgałby do negacji modernizmu, co korzystał i rozwijał pewne utopie poprzedzających go formacji dyskursywnych (zob. tegoż Postmodernizm dla dzieci, przeł. J. Migasiński, Aletheia, Warszawa 1998, s. 101–108); które zresztą – jak przypomina Habermas – częściowo realizował również modernizm, zob. np. tegoż Interesy konstytuujące poznanie, przeł. L. Witkowski [w:] J. Pawlak (red.) Kierunki filozofii współczesnej. Cz. II, UMK, Toruń 1995. Ten trop myślenia jest dla nas o tyle istotny, że pozwala dostrzec w logice współczesnej fotografii nie tyle radykalne zaprzeczenie jej wczorajszym użytkom, co – umożliwiony przez technologię – rozwój pragnień, które wiązano z nią od początków, również tych dotyczących, interesujących nas tutaj, więziotwórczych potencji fotografii. Nie wyprzedzajmy jednak
  • rozwoju wypadków.
  • 10 M. Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, PWN: Warszawa 2010, s. 51–79.
  • 11 Cytowane wypowiedzi oznaczone są symbolami odnoszącymi się do płci i wieku respondentów.
  • 12 W.J.T. Mitchell, What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images, The University of Chicago Press, Chicago- London 2005, s. 28-56.
  • 13 W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, przeł. H. Orłowski [w:] W. Benjamin, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1996, s. 201–239.
  • 14 Zob. np. P. Bourdieu, Photography: A Middle-Brow Art, przeł. S. Whiteside, Stanford University Press, Stanford 1990; J. Berger Understanding a Photograph [w:] Selected Essays and Articles: The Look of Things, Penguin Books, London 1972; tegoż, O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Aletheia, Warszawa 1999, s. 71–90; J. Bartuszek, Między reprezentacją a „martwym papierem”. Znaczenie chłopskiej fotografii rodzinnej, Neriton, Warszawa 2005; M. Krajewski, Fotografie jako przedmioty [w:] J. Kaczmarek (red.) Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2008, s. 119-132.
  • 15 Na temat tych drugich zob. np.T. Szlendak, Socjologia rodziny, PWN: Warszawa 2010, s. 457–506.
  • 16 Na ten temat zob. np. M. Filiciak i in., Młodzi i Media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, SWPS, Warszawa 2010, http:// www.mim.swps.pl/ (Dostęp: 19 września 2010).
  • 17 Por. M. Michael, Reconnecting Culture, Technology and Nature: From Society to Heterogeneity, Routledge, London 2000.
  • 18 Sytuacja, o której mówimy, może więc być doskonałą ilustracją dla teorii strukturacji A. Giddensa, kładącej nacisk na wzajemne relacje – a tym samym potencjał wzajemnego wpływu – pomiędzy elementami makrostrukturalnymi i interakcyjnymi. Zob. A. Giddens, Stanowienie społeczeństwa. Przeł. S. Amsterdamski, Zysk i S-ka. Poznań 2003.
  • 19 Por. np. J. Urry, Socjologia mobilności, przeł. J. Stawiński, PWN, Warszawa
  • 2009.
  • 20 M. Krajewski, Uczestnictwo w kulturze jako proces uspołecznienia, w druku.
  • 21 Jak przypomina H. Belting, może nim być nie tylko papier fotograficzny, ale i ludzka pamięć, por. H. Belting, Antropologia obrazu, przeł. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007.
  • 22 E. Elizabeth i J. Hart, Introduction: Photographs As Objects [w:] tychże (red.) Photographs Objects Histories. On the Materiality of Images, Routledge, New York-London 2004, s. 1–15.
  • 23 A.F. Gell, Art and Agency. An Anthropological Theory, Claredon Press, Oxford 1998.
  • 24 B. Latour, We Have Never Been Modern, przeł. C. Porter, Harvard University Press, Cambridge 1993.
  • 25 Więcej na temat tak pojętych różnic, analizowanych przez pryzmat roli, którą pełnią ręce w opartej na obrazie technicznym pracy policyjnych laboratorantów, zob. M. Frąckowiak, Obrazy z manufaktur kryminalistyki [w:] M. Krajewski (red.) Handmade. Praca rąk w postindustrialnej rzeczywistości, Fundacja Bęc Zmiana, Poznań – Warszawa 2010.
  • 26 W.J.T. Mitchell (1984) What is an Image?, “New Literary Theory” (1984) nr 3, s. 503–537; także w: W.J.T. Mitchell, Iconology. Image, Text, Ideology, The University of Chicago Press 1986, s. 7–46.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.cejsh-f71ffb2a-b2fc-45b2-b9a0-67672b5d7839
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.