Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | XI(3 (32)) | 135-166

Article title

Odpowiedzialne przygotowanie szkoły na inkluzję uczniów z niepełnosprawnością. Wyzwania, zasady i praktyki włączania

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Z perspektywy współczesnej pedagogiki dowartościowanie każdego człowieka, a w konsekwencji inkluzja z nim, winny stanowić pryncypium nie tyle teorii, ile praktyki kształcenia. Koncepcje zorientowane na podmiot kierują uwagę m.in. na kwestię realizacji idei włączającej edukacji. Teorie inkluzyjnego kształcenia domagają się bowiem odważnej pedagogicznej konkretyzacji. Inkluzja nie jest jedynie hasłową ideą kształcenia, lecz szeregiem działań, począwszy od postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, poprzez konstrukcję zindywidualizowanego procesu dydaktycznego do specjalistycznego wsparcia ucznia. Treść artykułu prezentuje idee inkluzji w edukacji, w konfrontacji z rzeczywistością współczesnej szkoły. Celem nadrzędnym stała się popularyzacja wiedzy dotyczącej modelu kształcenia ucznia z niepełnosprawnością w publicznej szkole, z wdrożeniem idei już na etapie planowania, a następnie odpowiedzialnego niesienia pomocy specjalistycznej oraz realizacji zindywidualizowanego procesu nauczania-uczenia się.

Year

Volume

Pages

135-166

Physical description

Dates

published
2020-11-13

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ceon.element-15524093-27c9-3d85-9dcb-a53d9bf36d6d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.