PL EN


2014 | 2(24) | 77-89
Article title

PROBLEMATYKA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI W PRZESTRZENIACH ŚWIATÓW WIRTUALNYCH

Authors
Title variants
Languages of publication
Abstracts
PL
Artykuł dotyczy trójwymiarowych przestrzeni wirtualnych dostępnych online. Są to środowiska całkowicie graficzne. Użytkownik porusza się w przestrzeni 3D, sterując swoim awatarem – również trójwymiarową reprezentacją graficzną siebie samego. Początków takich światów należy szukać wśród gier strategiczno-przygodowych, jednak niektóre ewoluowały do tworów zwanych światami wirtualnymi „na serio”, które nie służą graniu. Ich zasoby są tworzone w całości i od początku przez samych użytkowników (rezydentów). Ci ostatni nie grają, lecz budują, tworzą infrastrukturę i egzystują w nich dla swoich własnych celów, jakiekolwiek one są: od rozrywkowych, przez edukacyjne, do komercyjnych.Do trzech najważniejszych cech takich środowisk zaliczają się: immersja, teleobecność i współobecność. Autor omawia wyłącznie światy wirtualne „na serio”. Największym z nich jest obecnie Second Life. Wiele instytucji – w tym edukacyjnych – ma tam swoje wirtualne agendy lub kampusy. W artykule omówione są wybrane przykłady projektów, instytucji i miejsc w Second Life, które wiążą się z problematyką niepełnosprawności człowieka; odniesiono się m.in. do kwestii czy, jak i gdzie w Second Life osoba niepełnosprawna może się realizować bądź szukać wsparcia.
Year
Volume
Pages
77-89
Physical description
Contributors
author
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ceon.element-1d4a16f9-1a87-33aa-907b-3eea7b2ad479
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.