PL
Edukacja dla zrównoważonego rozwoju (EZR) to wyzwanie podejmowane na różne sposoby przez wydziały uczelni wyższych, nauczycieli szkół średnich oraz temat wielu badań. Do tej pory jednak w literaturze nie poświęcono wystarczająco dużo uwagi kwestii wkładu międzynarodowych projektów uczelnianych do systemu EZR. Niniejszy artykuł opisuje studia przypadków i analizuję od strony teoretycznej rolę, jaką odgrywają międzynarodowe projekty współpracy międzyuczelnianej w praktycznej integracji działań lekcyjnych i pozalekcyjnych w ramach EZR. Takie podejście do wdrażania edukacji dla zrównoważonego rozwoju przyjęto w rejonie kaliningradzkim, jednym z transgranicznych regionów nadbałtyckich. Badanie obejmuje wszystkie trzy wymiary trwałego rozwoju, tzn. ekologiczny, ekonomiczny i społeczny, oraz poprawę środowiska regionalnego. W artykule omówiono akty prawne władz federalnych i regionalnych oraz przeszkody i możliwości rozwoju zintegrowanego podejścia do EZR. Tytułowy projekt „Zatoki jako miejsca spotkań turystów i mieszkańców krajów południowo-wschodniego regionu Bałtyku: od czasów historycznych do teraźniejszości” jest realizowany przez trzy kraje nadbałtyckie i stanowi kontynuację projektu CROSSROADS. Wyniki projektu potwierdzają wnioski wynikające z rozważań teoretycznych na temat istniejących podejść w tej dziedzinie.