PL
W artykule podjęto próbę analizy wyzwań z jakimi musi mierzyć się dziecko niesłyszące, słabosłyszące uczące się nurcie edukacji inkluzyjnej. Rozpatrywane są zróżnicowane indywidualnie konsekwencje uszkodzenia słuchu oraz warunki, organizacja, metody nauczania wpływające na przebieg procesu nauczani nauczania/uczenia się m.in. warunki akustyczne utrudniające słuchowy odbiór mowy oraz wysiłek słuchowy ucznia i zmęczenie, które mu towarzyszy; ograniczenia odczytywania mowy z ust; obciążenie poznawczy; fragmentaryczny dostęp do przypadkowego uczenia się , utrudnienia w korzystaniu z uczenia się we współpracy . Artykuł kończy wskazanie na nieodzowność tworzenia dla ucznia z ubytkiem słuchu środowiska edukacyjnego sprzyjającego spersonalizowanemu nauczaniu, które odwołuje się do „zindywidualizowanego profilu ucznia", nauczania według spersonalizowanej ścieżki zgodnie z progresją nabywanych kompetencji w zmodyfikowanych warunkach przestrzeni klasy i jej zasobów oraz struktury i czasu dnia szkolnego.