PL
Przez ostatnie kilkanaście lat coraz częściej młode mamy odwiedzają muzea z małymi dziećmi – w wieku przedprzedszkolnym. Jest to kwestia zarówno większej świadomości i chęci stymulowania rozwoju dziecka od najmłodszych lat, jak również większych udogodnień technicznych oferowanych obecnie przez muzea. Przede wszystkim są to windy i podjazdy, łazienki przystosowane dla małych dzieci, kawiarenki nastawione na małego klienta a także kwestia zmiany podejścia muzealników do wizyt małych dzieci. Program MIŚ został wymyślony i zrealizowany przez autorkę artykułu w latach 1997-1998 w trzech warszawskich muzeach: Kolejnictwa, Techniki i Narodowym (Galeria Sztuki Średniowiecznej). Jest w zasadzie bardziej pomysł na życie i element rozwoju małego dziecka, niż jakakolwiek zinstytucjonalizowana forma działalności muzeum. Młoda matka, która chce wzbogacać rozwój swojego dziecka poprzez chodzenie z nim do muzeum, musi być sama zainteresowana konkretnym muzeum i powinna je odwiedzać w miarę regularnie. Powinna rozmawiać z dzieckiem na ten temat i znaleźć jak najwięcej odniesień do codziennego życia w stosunku do tego, co widziało w muzeum (w tym okresie wiedza matki na temat otaczającego świata całkowicie dziecku wystarcza). Wizyta w muzeum może zainspirować ciekawe wizyty i zajęcia w innych miejscach – wycieczki koleją, a także zaowocować przemyślanymi zakupami zabawek, nawiązujących do wizyty w muzeum.