PL
Omówienie książki Jolanty Skutnik Muzeum sztuki współczesnej jako przestrzeń edukacji wydanej przez Uniwersytet Śląski w Katowicach w 2008 r. koncentruje się na aspekcie teoretycznym publikacji, która poświęcona jest działalności edukacyjnej prowadzonej w 14 najważniejszych muzeach francuskich, głównie poświęconych sztuce współczesnej. Podkreślono w niej rozważania autorki na temat formuł edukacji muzealnej opierających się na koncepcji interpretacji, która stanowi oś działań mediacyjnych i animacyjnych, prowadzących do edukacji rozumianej jako spotkanie z dziełem sztuki. Formy te przeciwstawione są edukacji estetycznej w ujęciu tradycyjnym, kładącej nacisk na kształtowanie właściwych postaw estetycznych, podtrzymywanie zdolności manualnych i uczenie teorii i historii sztuki. Nowe podejście do edukacji muzealnej zaprezentowane w omawianej publikacji pozwala zwrócić uwagę na alternatywę jaką otwiera dla muzeów rozwijanie działalności edukacyjnej. Pozwala ona wyjść poza schematyczne przeciwstawienie idei muzeum-świątyni, rozumianego jako przestrzeń kontemplacji sztuki, idei muzeum-miejsca rozrywki, traktującego sztukę jako dekorację. Książka wskazuje na to, że modne pojęcie „otwarcia” muzeów nie musi oznaczać komercjalizacji, pauperyzacji i innych negatywnych zjawisk. Rozwijanie działalności edukacyjnej, które jest symptomem „otwarcia”, wiążę się niestety z niektórymi z tych zjawisk, lecz przy poważnym potraktowaniu edukacji, ma ona szansę stać się sprzymierzeńcem muzeum, skupionego na pielęgnacji przedmiotu – dzieła sztuki.