PL EN


2017 | 18(2) | 53-64
Article title

„Uwikłani w płeć” – od wytwarzania i reprodukowania męskości po formy przekraczania płci: Maskarada płci, czyli nie-kobieta udająca kobietę

Title variants
Languages of publication
Abstracts
PL
Artykuł dotyczy dwóch zjawisk charakterystycznych dla zachodniej kultury postmodernistycznej: 1. fetyszyzacji mody, 2. konstruowania płci kulturowej. Oba te zjawiska są analizowane na przykładzie scenicznych występów Conchity Wurst. To, co mnie interesuje, to występy Conchity – nie-kobiety udającej kobietę. Maskarada opiera się na nieoczywistych podziałach tego co męskie i tego co żeńskie. Jest to specyficzna gra z płcią, seksualnością i cielesnością. W tej maskaradzie ważną funkcję pełni moda wzmacniająca zabawę z granicami upłynniania seksualności Conchity. W niniejszym artykule analizuję następujące kwestie: 1. fetyszyzacja jako autoprezentacja, 2. konstruowanie płci/dekonstruowanie płci, 3. moda, popkultura, gender i camp. Szczególnym punktem odniesienia jest Conchita, ale obok niego/jej także Mae West, Joan Crawford, Madonna czy Andy Warhol.
Year
Volume
Pages
53-64
Physical description
Dates
published
2017-10-24
Contributors
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.ceon.element-ace58d86-e50b-3d29-959e-65020ffc51ce
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.