Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2009 | 2009(50) | 176-179

Article title

NOWE MUZEUM MOTORYZACJI W WARSZAWIE

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Warszawa wzbogaciła się o nowe muzeum – tym razem Muzeum Motoryzacji (MM) – oddział Muzeum Techniki, które zlokalizowano w dawnych garażach podziemnych, w podwórzu przy ul. Filtrowej 62. Uroczyste otwarcie tej z dawna oczekiwanej i potrzebnej placówki nastąpiło 21 marca 2009 roku. Kierownikiem nowego muzeum został Piotr Mady, oddany całym sercem dziedzinie motoryzacji.Działalność MM zainaugurowała wystawa „Z dziejów Motoryzacji w Polsce”, na której zaprezentowano najcenniejsze eksponaty wybrane z kolekcji Muzeum Techniki liczącej ponad 200 zabytków motoryzacyjnych. Główna część zbioru pozostaje nadal zdeponowana w innym oddziale Muzeum Techniki – w hucie żelaza w Chlewiskach koło Szydłowca. Tak jak to miało miejsce dotychczas, muzeum nadal będzie współpracować ze stowarzyszeniami i klubami, organizować dla nich spotkania i prelekcje. To ciekawa inicjatywa mająca cykliczny charakter. W obecnym muzeum znalazły swoje miejsce tylko 23 samochody i kilkanaście motocykli, a to z powodu ograniczonego do 700 m² miejsca przeznaczonego na ekspozycję. W przyszłości lokalizacja i powierzchnia ekspozycyjna muzeum ulegną zmianie.Zwiedzający mogą podziwiać wiele interesujących zbytków, wśród których zwraca uwagę Humber z 1908 roku. Na wyróżnienie zasługują rządowe, niezwykle cenne limuzyny: Cadillac zakupiony w 1934 r. dla marszałka Polski Józefa Piłsudskiego z odmienną do podobnych jemu modeli, karoserią. Innym równie interesującym pojazdem jest Packard Super Eight (kabriolet), który przeznaczony był dla prezydenta Polski Ignacego Mościckiego, a także interesujące pojazdy z okresu 20-lecia międzywojennego, a więc Polski Fiat 508 i 621, oraz unikatowy Fiat 508 Łazik. Obok nich bez trudu można dostrzec polskie jednoślady z tego okresu, a mianowicie motocykle Sokół, Perkun 98 i SHL 98. Podobnie rzadkich pojazdów na wystawie jest więcej, ot choćby wspomnieć np. prototypowe samochody z okresu powojennego jak: Warszawa 210, Ogar, Smyk, Syrena 110 czy Wars i Beskid. Przykładem nowatorskiej myśli rodzimych inżynierów jest m.in. Fiat 125 p., który prowadzony przez Sobiesława Zasadę pobił kilka rekordów świata w jeździe na długim dystansie – 25 000 km..

Keywords

Journal

Year

Volume

Pages

176-179

Physical description

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ceon.element-c5463176-6b8e-318b-9339-9444dd09cb1c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.