PL
Niniejszy artykuł stanowi próbę opisania obrazu siebie młodzieży wychowującej się w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Autorka zwraca uwagę na różnice w koncepcji własnego Ja sierot społecznych, w zależności od płci badanych. Przeprowadzone analizy statystyczne ujawniają odmienności w obrazie siebie dziewcząt i chłopców. Na poziomie deklaratywnym (obraz siebie badany metodą kwestionariuszową) dziewczęta wychowujące się w placówkach mają bardziej pozytywny obraz siebie niż chłopcy. Różnice uwidaczniają się w odniesieniu do sfery emocjonalnej i społecznej. Na poziomie nieświadomym (obraz siebie mierzony metodą projekcyjną) dziewczęta ujawniają podwyższony poziom agresji, chłopcy zaś niepokoju. W końcowej części artykułu autorka podejmuję próbę poszukiwania odpowiedzi na pytanie o przyczyny powyższych różnic. Zwraca uwagę na wychowawców, nauczycieli i inne osoby zaangażowane w proces wychowania, oraz ich rolę w kształtowaniu koncepcji siebie młodych ludzi wychowujących się w instytucjonalnej pieczy zastępczej.