PL
Współczesna rodzina podlega intensywnym przeobrażeniem społeczno-kulturowym, co skutkuje nawarstwieniem problemów w jej wewnętrznym funkcjonowaniu i nie pozostaje bez znaczenia dla indywidualnego i społecznego rozwoju jej członków. W artykule poruszona została problematyka realizacji funkcji socjalizacyjno-wychowawczej i emocjonalno-ekspresyjnej w rodzinach pełnych i rozbitych i ich znaczenie dla wyboru przez młodych dorosłych stylu radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Badaniem objęto 233 osoby w przedziale wiekowym 16–24 lata. Na podstawie przeprowadzonych analiz stwierdzono, że osoby wychowujące się w rodzinach pełnych częściej stosują styl skoncentrowany na zadaniu oraz na emocjach, podczas gdy badani pochodzący z rodzin rozbitych preferują styl skoncentrowany na emocjach i angażowanie się w czynności zastępcze. Istnieją także różnice między płcią i wiekiem osób wychowujących się w rodzinach pełnych i rozbitych a wybieranymi przez nie stylami radzenia sobie z problemami. Wyniki badań omówione w artykule mogą być przydatne w praktyce edukacyjnej oraz profilaktycznej.