PL
Niniejsze publikacja poświęcona jest tematyce usamodzielniania wychowanków w placówkach resocjalizacyjnych. Celem pracy jest ukazanie samodzielności jako pożądany efekt wychowania a także warunek i skutek poczucia podmiotowości oraz emancypacji wychowanka. W artykule nawiązuje też do samodzielności jako naturalnego celu rozwoju człowieka. Rozważania teoretyczne w pierwszej części pracy przygotowują do zastanowienia się nad samym procesem usamodzielniania w placówkach resocjalizacyjnych. Rozważania oscylują wokół czynników, które mogą sprzyjać kształtowaniu się samodzielności jako ważnej cechy/ kompetencji w życiu każdego człowieka a także barierą, które mogą znaczącą utrudniać pomyślność przebiegu procesu usamodzielniania. Na pewno czynniki te tkwią zarówno w osobowości wychowanka jak i wychowawcy, jego potencjale, osobowości ale także dyrektorze placówki, który swoim postępowaniem może ograniczać bądź umożliwiać młodym ludziom samodzielne podejmowanie decyzji, rozwiązywaniem problemów, załatwianie spraw itp. Przedstawione w tej publikacji aspekty usamodzielniania (się) wychowanków placówek resocjalizacyjnych, stanowią zaledwie zarys możliwych do postawienia pytań, które pełniejszej odpowiedzi mogą dostarczyć badania prowadzone nad tą problematyką.