PL
Artykuł zawiera propozycję modelu teoretycznego zjawiska „wychowanie” osadzoną w paradygmacie konstrukcjonizmu społecznego. Pojęcia tego modelu odnoszą się do wspólnego świata życia dorosłego i dziecka. Składają się nań zarówno treści kultury, w której ten świat jest zanurzony, jak i rzeczywistość mikrosystemu (rodziny, diady) wykreowana przez współuczestnictwo i dialog. W dialogu wychowawczym niedoświadczony partner jest wprowadzany w system znaczeń, którym operuje dorosły. Relacja wychowawcza nie jest symetryczna, jest komplementarna z racji stałego, nasyconego emocjami związku dziecka i osoby pełniącej rolę wychowawcy (najczęściej rodzica). Komplementarność wyraża się w zróżnicowaniu ról ze względu na dystrybucję odpowiedzialności, co wyznacza odmienne obowiązki i uprawnienia każdej z osób. Kontrola jest realizowana poprzez mechanizm samorealizujących się oczekiwań, jakie dorosły żywi wobec dziecka. Opis zjawiska wychowanie w nurcie konstrukcjonizmu społecznego bada relacje pomiędzy dwiema osobami z perspektywy ponadindywidualnej. Stanowi to najpoważniejszą zaletę proponowanego podejścia