Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2010 | 36 | 1 | 61-77

Article title

Studenci z niepełnosprawnościami na uczelni wyższej - wybrane aspekty funkcjonowania

Selected contents from this journal

Title variants

EN
University Students with Disabilities: Selected Aspects of Functioning

Languages of publication

PL

Abstracts

EN
Possibilities of satisfying living needs, especially educational ones, of students are diversified, taking into account, e.g., the fact of exhibiting (or not) body dysfunctions resulting from disabilities. Such dysfunctions not only limit the aforementioned possibilities, but they also bring about new, specific needs. To satisfy those, students (just like the entire community of the disabled) very often have to rely on the support of various people and institutions, due to, for instance, encountering many barriers (social, mental, legal, communicational, architectural, etc.). In Poland, despite many valuable initiatives being undertaken that aim at making higher education institutions available to people with disabilities, not many universities are adapted to the needs of such students. To be able to satisfy their urgencies, one has to first identify those. In this paper, the focus is on selected research areas regarding the problems and needs of disabled students as well as their sense of self-effectiveness along with education and rehabilitation experience. Learning the opinion of the ones concerned on the above mentioned issues seems to be meaningful as it may be perceived in relation to both their developmental threats and opportunities.

Journal

Year

Volume

36

Issue

1

Pages

61-77

Physical description

Document type

ARTICLE

Contributors

  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Helena Ochonczenko, Wydzial Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Zielonogorski, ul. Licealna 9, 65-417 Zielona Gora, Poland

References

  • Bańka A., Poczucie samoskuteczności. Konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Poczucia Samoskuteczności w Karierze Międzynarodowej, Poznań-Warszawa 2005.
  • Bąbka J., Edukacyjny kontekst psychospołecznego funkcjonowania studentów niepełnosprawnych, [w:] Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych, H. Ochonczenko, A. Nowicka, Tom I, Wyd. Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2006.
  • Czerwińska M., Ochonczenko H., Przyczynek do rozważań nad tożsamością i poczuciem wartości studentów niepełnosprawnych, [w:] Osoba niepełnosprawna w społeczności akademickiej, red. H. Ochonczenko, G. Miłkowska, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2005, s. 89-97.
  • Garbat M., Identyfikacja barier zatrudniania osób niepełnosprawnych w badaniach empirycznych, „Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych” 2007, nr 4, Wyd. KIGR, Warszawa
  • Mikulski J., Auleytner J. (red.), Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych. Drogi do integracji, Wyd. WSP TWP, Warszawa 1996.
  • Ochonczenko H., Problemy i potrzeby niepełnosprawnych studentów UZ, [w:] Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych, H. Ochonczenko, A. Nowicka, Tom I, Wyd. Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2006.
  • Olszewska B., Niepełnosprawni studenci w procesie zdobywania kwalifikacji zawodowych, [w:] Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu - wyzwania praktyki, red. I. Chrzanowska, B. Jachimczak, Wyd. SATORIdruk.pl, Łódź 2008.
  • Ostrowska A., Sikorska J., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1996.
  • Podgórska-Jachnik D., Długofalowa strategia wyższej uczelni w zakresie kształcenia studentów niepełnosprawnych a odpowiedzialne włączanie się w proces ich aktywizacji zawodowej, „Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych” 2007, nr 4, Wyd. KIGR Warszawa, s. 125-156.
  • Sendyk M., Psychiczne przystosowanie studentów niepełnosprawnych na wyższej uczelni, [w:] Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych, H. Ochonczenko, A. Nowicka, Tom I, Wyd. Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2006.
  • Skrzypek E., Kapitał intelektualny jako czynnik stymulujący rozwój przedsiębiorstwa, [w:] Strategia rozwoju społecznej gospodarki rynkowej w Polsce, red. S. Partycki, Tom 1, Wyd. UMCS, Lublin 2002.
  • Swereda D., Programy edukacyjne i działania polskich uczelni wyższych na rzecz osób niepełnosprawnych, [w:] Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych, H. Ochonczenko, A. Nowicka, Tom I, Wyd. Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2006.
  • Szczurek-Boruta A., Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości. Szkice pedagogiczne, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2007.
  • Toffler A., Toffler H., Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Zysk i S-ka, Poznań 1999; K. Wach-Grzybowska, Wiedza najcenniejszym zasobem przedsiębiorstwa w warunkach nowego ładu społecznego, [w:] Źródła sukcesów i porażek przedsiębiorstw. Aspekt strategiczny, red. W. B. Olszowska, Wyd. AE., Wrocław 2000.
  • Woźniak Z., Dostępność warunkiem partycypacji społecznej osób niepełnosprawnych, [w:] Niepełnosprawni w przestrzeni miejskiej. Studium architektoniczno-socjologiczne, red. Z. Woźniak, Poznań 2005.
  • Wysocka E., „Inny” w percepcji i doświadczeniach młodzieży studenckiej: mechanizmy dehumanizacji stosunków międzyludzkich a wychowanie, [w:] Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu - wyzwania praktyki, red. I. Chrzanowska, B. Jachimczak, Wyd. SATORIdruk.pl, Łódź 2008.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

CEJSH db identifier
11PLAAAA09875

YADDA identifier

bwmeta1.element.d99e6367-1196-3faa-8ebe-90734fdc9e04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.