PL
W artykule poruszono problem obiektywnej i rzetelnej diagnozy oraz opartej na niej sprofilowanej i spersonalizowanej terapii osób z niepełnosprawnością. Jako punkt odniesienia przyjęto trend edukacyjny: nauczania pobudzanego (sterowanego) danymi (ang. data driver learning), stanowiący zasadniczy sposób postępowania dla planowania indywidualnej ścieżki rozwojowej lub/i edukacyjnej, lub/i zawodowej. Polega on na zbieraniu danych o osobie (zarówno pełno-, jak i niepełnosprawnej) w oparciu o kompleksową diagnozę, identyfikację jej ewentualnych deficytów (w tym z użyciem zarówno narzędzi tradycyjnych, jak i opartych na nowoczesnych technologiach, głównie w obszarze poznawczym, przykładowo na neurotechnologii). Omówiono problem zagrożenia wykluczeniem społecznym oraz problem z pracą osób z niepełnosprawnością. Rozważania teoretyczne poparto przykładami praktycznymi w obszarze tzw. dobrych praktyk. Pokazano techniki badania wybranych sygnałów pochodzących z ciała człowieka oraz oparte na nich przykładowe rozwiązania sprzętowo-programowe wspierające terapię ukierunkowaną na indywidualne możliwości osoby niepełnosprawnej. Przedstawiono innowacyjne rozwiązanie organizacyjne, utworzone na Wydziale Pedagogicznym UP Centrum „Pro Futuro” Wsparcia Osób ze Specjalnymi Potrzebami Rozwojowymi i Edukacyjnymi z Wykorzystaniem Nowoczesnych Technologii.
EN
The article presents the problem of objective and reliable diagnosis and well-targeted and personalized therapy of disabled people based on the diagnosis results. Data driven learning educational trend was selected as the reference point being starting point for planning individual path to educational or personalized development. It involves collecting of data about a person (both normal and disabled) using modern technologies based on a comprehensive diagnosis, identifying the possible deficits (including the use of both traditional tools and based on a technique in cognitive area, for example based on neurotechnologies). The problem of social exclusion and professional activity has been presented. The theoretical considerations has been supported by practical examples in area of good practices. The techniques of body generated signal processing have been presented and examples of their usage in hardware and software solutions which can support the therapy directed at the individual capabilities of the disabled person. Innovative organizational solution, created at the Faculty of Pedagogy at Pedagogical University of Kraków Center „Pro Futuro” Support People with Special Developmental and Educational Needs with Use of Modern Technologies has been presented.