Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2012 | 3(25) | 23-31

Article title

Kształtowanie umiejętności kontaktów społecznych dziecka w rodzinie i przedszkolu

Authors

Title variants

EN
Developing skills of child’s social contacts in the nursery school and in the family

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Rozwój społeczny wynika z samej natury społecznej człowieka, która warunkuje jego przynależność do grupy środowiskowej lub grupy społecznej. Dokonuje się przede wszystkim w życiu rodzinnym, a później modyfikuje się i rozwija w kolejnych grupach społecznych, z których pierwsze jest przedszkole. Rodzina kształtuje umiejętności kontaktów społecznych w sposób naturalny poprzez częste i bezpośrednie kontakty i interakcje pomiędzy rodzicami, rodzeństwem i pozostałymi domownikami. Przedszkole natomiast poszerza świat społeczny dziecka. Daje mu możliwość pełnienia nowych ról społecznych i zawierania nowych znajomości i przyjaźni. Uczy też przestrzegania zasad współżycia w grupie. Służą temu odpowiednio dobrane gry i zabawy.
EN
Social development results from social nature of human being which determines man's position in a social group or specific social community. The primary social involvement is made especially in family life and then, it is modified and developed in consecutive social groups with nursery school being ranked in the first place among them. Family develops skills of social contacts in a natural way, mainly, due to frequent and personal interactions between parents, siblings and rest of household members. However, a nursery school broadens social world of child. It allows a child to function as a new person in society and it is an opportunity to make new acquaintances and friendships. Through carefully selected games, a child is taught how to obey the rules existing in the group.

Contributors

  • Katedra Pedagogiki Społecznej i Pracy Socjalnej, Instytut Nauk o Wychowaniu, Akademia Ignatianum w Krakowie

References

  • Bóg w przedszkolu i szkole. Zarys katechezy przedszkolnej i wczesnoszkolnej, red. Z. Marek SJ, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002.
  • Gloskin W., Uwarunkowania psychicznego rozwoju dziecka, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1988.
  • Hurlock E.B., Rozwój dziecka, PWN, Warszawa 1985.
  • Jacher W., Czym jest socjalizacja w rodzinie, „Problemy Rodziny”, XL (2000)1, s. 37-43.
  • Kielar-Turska M., Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas- Napierała, J. Trempała, PWN, Warszawa 2007, t. 2, s. 83-121.
  • Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2011.
  • Kowalczyk D., Rola rodziny w procesie kształtowania wzorów osobowych dziecka, „Kultura i Edukacja” (1996)2, s. 73-77.
  • Kowalik-Olubińska M., Zabawa jako środek wspomagania emocjonalno- społecznego rozwoju dzieci w przedszkolu, „Wychowanie na co Dzień” (2003)12, s.14-16.
  • Kowalik S., Rozwój społeczny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, PWN, Warszawa 2002, t. 3, s. 71-100.
  • Przetacznikowa M., Rozwój psychiczny dzieci i młodzieży, PZWSz, Warszawa 1973.
  • Szychowska M., Środowisko rodzinne a szanse rozwoju społeczno-edukacyjnego dziecka, „Wychowanie na co Dzień” (2001)10-11, s. 14-16.
  • B. Surma, Główne cechy rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym, [w:] J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma, Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011, s. 147-158.
  • Waloszek D., Wychowanie przedszkolne, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007, t. 7, s. 425-438

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-0074953b-f2d3-443f-8f31-0569b264ccf6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.