PL
Celem artykułu jest dokonanie analizy krytycznej systemu QMS opartego na założeniach TQM stosowanego w firmie Hewlett Packard. Zrealizowanie celu wymagało przedstawienia pojęcia jakości oraz istoty zarządzania przez jakość TQM. Następnie zaprezentowano główne założenia koncepcji TQM oraz opis etapów wdrażania koncepcji Total Quality Management. Wskazano także na kluczową rolę kierownictwa organizacji implementującej TQM. Następnie wymieniono oraz opisano najczęstsze przeszkody towarzyszące implementacji zarządzania przez jakość w organizacjach. W ostatniej części artykułu dokonano krytycznej analizy QMS na przykładzie wdrożeń firmy Hewlett Packard.
EN
The aim of the article is to provide critical analysis of QMS system in Hewlett Packard. In order to achieve that objective, the term “quality” and the essence of quality management were introduced. Subsequently, the main assumptions of TQM were presented. Furthermore, the structure of the article also includes a detailed description of the stages of implementing Total Quality Management conception. Additionally, the most common obstacles associated with the implementation of quality management in organizations were listed and broadly described. In the last part of the article, the analysis of practical application of QMS was shown on the example of Hewlett Packard. Its complexity, manner of implementation, advantages and disadvantages were depicted.