PL EN


2018 | 15/4 | 69-86
Article title

Theatre as a means of countering resurgent nationalism and racism in the 21st century: Seth Baumrin’s work in Europe

Content
Title variants
PL
Teatr jako środek oporu wobec odradzającego się w XXI wieku nacjonalizmu i rasizmu: działalność Setha Baumrina w Europie
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The paper describes how two European theatre groups, Subpoetics and Gershom, led by an American director, Seth Baumrin, use artistic tools to bring about political and social change. Their creative projects are aimed at combating nationalism and racism, while building a more open and more humane society, based on the dignity and self-respect of the individual, which are considered a necessary precondition of respect for others. The article testifies to the transformative power of the workshops and performances that Baumrin and his associates offer the European public, and the author supports her observations with well-established theories from the area of theatre studies and psychology. As up until now no other academic papers have been published on the subject, a large share of the information included in this article comes from primary sources such as interviews, informal conversations and direct observation.
PL
Artykuł opisuje pracę dwóch kolektywów teatralnych działających w Europie, a prowadzonych przez amerykańskiego reżysera Setha Baumrina, skupiając się na wykorzystaniu przez nich narzędzi artystycznych w celu promowania politycznych i społecznych zmian. Projekty, o których tu mowa, nakierowane są na zwalczanie nacjonalizmu i rasizmu oraz działania mające prowadzić do budowy bardziej otwartego i humanitarnego społeczeństwa, którego podstawą jest godność i szacunek jednostki do samej siebie, traktowane jako warunek wykształcenia się szacunku do innych. Artykuł analizuje transformacyjny potencjał warsztatów i performance teatralnych oferowanych przez Baumrina i jego współpracowników europejskiej publice, podpierając się przy tym ugruntowanymi teoriami z dziedziny studiów teatralnych oraz psychologii. Do tej pory nie powstały żadne artykuły naukowe traktujące o poruszanym tu temacie; z tego też względu większość informacji pochodzi z wywiadów i bezpośredniej obserwacji.
Contributors
  • Uniwersytet Gdański
References
  • Barba, Eugenio (1995). The Paper Canoe: A Guide to Theatre Anthropology. Trans. Richard Fowler. London – New York: Routledge.
  • Baumrin, Seth (2017). “Centripetal and centrifugal forces: On the value of actor and theatre group autonomy in the 21st century (Jerzy Grotowski at the fifth Circle Railway Station)”. Private collection.
  • Bongard, Madeleine. Available at <https://madeleine.book.fr/port-d-alger-1962>. Accessed 18.07.2018.
  • Bruckner, James K. (2012). Exodus (Understanding the Bible Commentary Series). United States: Baker Books.
  • Carlson, Marvin (2008). Introduction. In: Erika Fischer-Lichte (ed.). The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics. Trans. Saskya Iris Jain. London – New York: Routledge.
  • Curriculum Seth Baumrin, John Jay College of Criminal Justice official site. Available at <http://www.jjay.cuny.edu/sites/default/fil es/faculty/cv/Seth%20Baumrin%20CV%2011417_0.pdf >. Accessed 18.07.2017.
  • Fischer-Lichte, Erika (2005). Theatre, Sacrifice, Ritual: Exploring Forms of Political Theatre. Trans. Freddie Rokem. London – New York: Routledge.
  • Fischer-Lichte, Erika (2008). The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics. Trans. Saskya Iris Jain. London – New York: Routledge.
  • Fromm, Erich (1995). The Art of Loving. London: Harper Collins.
  • Fromm, Erich (2010). The Heart of Man: Its Genius for Good and Evil. New York: American Mental Health Foundation.
  • Gienda, Olia (2017). “World is in a mess”. Syg.ma, 16.05.2017. Available at <http://syg.ma/@olia-gienda/world-is-in-a-mess-1>. Accessed 20. 07. 2017.
  • “Glej, List!” Glej Theatre pamphlet, November 2016.
  • Haidt, Jonathan (2013). The Righteous Mind. London: Penguin Books.
  • Hillel, Daniel (2006). The Natural History of the Bible. New York: Columbia University Press.
  • Jennings, Sue (1998). Introduction to Dramatherapy: Theatre and Healing. London – New York: Jessica Kingsley Publishers.
  • Klein, Jean-Pierre (2017). Teatro y dramaterapia. Trans. Elisenda Julibert. Barcelona: Octaedro.
  • Ortega y Gasset, José (2002). La rebelión de las masas. Madrid: El País.
  • Pinker, Susan (2015). The Village Effect: Why Face-to-Face Contact Matters. London: Atlantic Books.
  • Popper, Karl (2011). The Open Society and Its Enemies. London – New York: Routledge.
  • Soto, Ivanna (2017). “Hans-Thies Lehmann: ‘El teatro no es político por su contenido, sino porque está hecho de un modo político’”. Clarín, Revista Ñ, 15.08.2012. Available at <https://www.clarin. com/teatro/hans-thies-lehmann-teatro-posdramatico-politico_0_ B15w7Tx2wmx.html>. Accessed 20.07.2017.
  • Thies-Lehmann, Hans (2010). Postdramatic Theatre. Trans. Karen Jürs-Munby. London – New York: Routledge.
  • Thies-Lehmann, Hans (2012). Das Politische Schreiben. Berlin: Theater der Zeit.
  • Whitman, Walt (2009). Leaves of Grass. Ed. Jason Stacey. Iowa City: University of Iowa Press.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-010cdb15-1cf0-479d-bd76-ab888ef809ed
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.