PL EN


2016 | 22 | 20-39
Article title

NAJNOWSZE NOWE MEDIA I STARE NOWE MEDIA Spór o definicję nowych mediów

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The Newest Media and Old-New Media: the Dispute Over the definition of new media The analysis of new media is a difficult task, mainly because of the lack of a uniform definition of new media. The term ‘new media’ has been in use for at least forty years and means that we encounter a new quality media. However, in many cases, such theoretical assumption of a definition does not go any further and does not indicate what is this new category, what is new in the media. This difficulty should be primarily overcome by drawing a clear boundary between old and new media. Some kind of difficulty in the study of aspects of the new media is precisely their novelty. Analyzing the new is always related to uncertainty, lack of distance, hypotheses, forecasting. Focusing solely on the media which are totally new at the time of analyses may be a certain kind of methodological trap. At the rapid development of technology such kind of ad hoc hypotheses may turn out completely useless and having no meaning, something that can be treated as a fleeting attempt of analyses. When exploring new media we should take into account the broader historical context, point wider consequences of media attention, take into account the context of the relationship of technology and culture and the consequences that result from this interdependence. Only then will the research on the issue of media attention go from the level of local insights onto the level of deep, broad scientific analysis, which will allow to organize the so-called archeology of new media and to answer the
Year
Volume
22
Pages
20-39
Physical description
Dates
published
2016-12-05
References
  • 1 Nowe Media. Wprowadzenie, M. Lister (red.), tłum. M. Lorek, A. Sadza,K. Sawicka, Kraków 2009, s. 2.
  • 2 L. Manovich, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006, s. 81.
  • 3 H. Belting, Antropologia obrazu, tłum. M. Bryl, Kraków 2007, s. 54, 55.
  • 4 Michael Heim definiuje immersję w Metaphysics of Virtual Reality jako ważny składnik systemów rzeczywistości wirtualnej. Wirtualne środowisko zanurza użytkownika w przestrzeni dźwiękowej i obrazowej. Immersja tworzy poczi bycia obecnym w wirtualnym świecie, poczucie, że możemy przekroczyć nasze fizyczne ograniczenia. Sposób, w jaki poczucie obecności i immersji jednocześnie przenikają się – pozostaje otwartym pytaniem badań nad rzeczywistościąwirtualną. Por.: M. Heim, Metaphysics of Virtual Reality, Oxford 1995. s. 127.
  • 5 M. Piotrowska, Spojrzenie wirtualne, [w:] Estetyka wirtualności, M. Ostrowicki (red.), Kraków 2005, s. 120.
  • 6 A. Porczak, Wirtualny dotyk, [w:] Estetyka wirtualności, M. Ostrowicki (red.), Kraków 2005, s. 30.
  • 7 Por. I. Kant, Krytyka czystego rozumu, tłum. R. Ingarden, Warszawa 1957, A 644, B 672.
  • 8 Tamże, B 103.
  • 9 A. Lorenz, Fraktalna neuroestetyka chaosu a wirtualna iteracja rzeczywistości, [w]: Estetyka wirtualności, M. Ostrowicki (red.), Kraków 2005, s. 91.
  • 10 Por. P. Zawojski, Destrukcja versus wspomaganie ciała w cyberprzestrzeni. Przypadek Stelarta, „Kultura Współczesna”, nr 1–2/2000.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-011d2baa-bab0-4b30-b1fa-a14c35433f46
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.